Nyhet i livsmedelshandeln utmanar hämtmat från restaurang!

• Den svenska konsumenten är mycket medveten om pris, råvaror och miljö, och här slår vi de flesta restauranger på fingrarna när det gäller transparens mot kunden, säger Cecilia Arneving, VD på Carolines Kök, en av Sveriges största producenter av färsk färdigmat

• Köper man från restaurang vet man väldigt lite om vad man stoppar i sig.

• Vi lagar maten precis som hemma, med de bästa råvarorna, bara i lite större grytor. Vårt nya konceptlevererar vi i miljövänliga pappersförpackningar, vi deklarerar ursprung och innehåll, och vi är dessutom betydligt billigare än hämtmat från restaurang.

Fler och fler, 68%, vill umgås mer med sin familj om de får tid över enligt en stor undersökning med över 1.000 respondenter som Carolines Kök, har gjort tillsammans med undersökningsföretaget Netigate. Önskar ni får ta del av undersökningen, kontakta mig Cecilia.arneving@carolineskok.se

Matlagning är det stora hindret för att frigöra tid, och middagen orsakar mest besvär. Och på frågan om vilken typ av färdigmat som konsumenten föredrar är svaret entydigt, man vill äta färsk färdigmat, inte djupfryst.

I dag köper konsumenterna 53% av sin färska färdigmat från restauranger, 29% köper djupfryst och bara 8% köper färsk hämtmat i livsmedelshandeln.

Därför lanserar Carolines Kök nu fyra färska måltider för 2-3 personer. Bara att värma i micron eller i ugnen och sätta på bordet. Se nyheterna längre ner.

• Konsumenten vill ha bra mat som gör deras vardag enklare. Det har vi tagit fasta på och med färsk färdigmat finns det mycket pengar att spara jämfört med att hämta på restaurang. Och familjen kommer att ha mycket bättre kontroll på ursprung, kvalitet på råvarorna och miljöpåverkan, säger Cecilia Arneving.

Nyheterna

Denna vecka lanserar Carolines Kök flera måltider för två personer. Gratinerade produkter i form av två lasagner i olika smakvariationer, en makaronipudding och en vegansk lasagnette. Serveringsfärdiga, kompletta måltider, färdiga på 10 minuter. Vi värnar om vår gemensamma miljö och har därför valt en förpackning som till största del är gjord av papper, en förnybar och miljövänlig resurs som enkelt återvinns som papper.

• Mat

Vi är den lilla matfabriken i Nacka strax utanför Stockholm. Vi lagar mat precis som hemma fast i större grytor. Vi är en av de största producenterna i Sverige av färsk färdigmat och har lagat modern husmanskost sedan 2002. Framgången ligger i att göra alla familjers vardag lite enklare.