Stora utmaningar väntar för byggmaterialhandeln

Stora utmaningar väntar för byggmaterialhandeln

Försäljningen under september månad 2016 ökade med 4,2 procent avseende totalt butiksinnehav och med 3,8 procent avseende jämförbara enheter (jämfört med september 2015).

I och med september månad är årets tredje kvartal avslutat. Branschens försäljningstillväxt under kvartalet landade på en ökning med 3,7 procent avseende totalt butiksinnehav och med 3,7 procent även avseende jämförbara enheter. Hittills i år (januari-september) har försäljningen ökat med 6,3 procent avseende totalt butiksinnehav och med 6,3 procent även avseende jämförbara enheter. Sett över en rullande 12-månadersperiod (oktober-september) har försäljningen ökat med 8,6 procent avseende totalt butiksinnehav och med 8,4 procent avseende jämförbara enheter.

Kommentar från Ulf S. Gustafsson, VD för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna:

Vi skall inte blunda för att vi nu upplever ett trendbrott i försäljningsutvecklingen. Under januari-maj i år var ökningstalet 9,2 procent medan det för juni-september var 3,2 procent. Att det vi kallar för ”dubbelstöten” (sänkningen av ROT-avdraget plus införandet av amorteringskrav) påverkar oss blir allt tydligare. Det sista kvartalet kan bli en rysare, befarar Ulf. Förra årets ROT-hausse resulterade i en uppgång med helt otroliga 15,4 procent och att möta de siffrorna blir onekligen en utmaning.