Bygg & Järnindex är ett månadsindex som visar försäljningsutvecklingen i byggmaterialhandeln

Stark återhämtning i augusti för byggmaterialhandlarna

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 6,1 procent i augusti. Kalendereffekten för augusti i år var gynnsam för proffshandlarna då antalet vardagar var fler än under samma period föregående år. Hittills i år (januari-augusti) har branschens försäljning ökat med 6,7 procent.

Försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 6,1 procent i augusti. Sett över hela sommaren (juni till augusti) ökade branschens försäljning med 1,5 procent, vilket är en betydlig lägre tillväxttakt än under samma period föregående år. Hittills i år (januari-augusti) har branschens försäljning ökat med 6,7 procent i jämförbara enheter.

Alla fem regioner uppvisade positiva tillväxttal under augusti mätt i jämförbara enheter. Försäljningstillväxten var starkast i Mellan Sverige med fina 9,4 procent, därefter Västra Sverige med 6,4 procent. Stockholm har den minsta försäljningsökningen, 2,8%, men vände i augusti till en glädjande uppgång efter minskad försäljning i juli.

Mot bakgrund av att branschen förra året ökade med 12,5 procent i augusti samt den relativt låga tillväxttakten under juni och juli i år, är det med stor tillfredställelse vi tar emot siffrorna som visar på en uppgång i försäljningen under augusti med fina 6,1 procent, säger en nöjd Ulf S. Gustafsson, VD för Byggmaterialhandlarna.