Byggstartsindex juni 2010

Byggstartsindex juni 2010

Nyproduktionen av bostäder noterar i maj ett byggstartsindex på +65%, och har därmed vänt hela byggsektorn från avmattning till tillväxt. Dock är utvecklingen på projekteringsstarter i samma urval svagare, varför det troligen planar ut framöver.

Tydligaste signalen om en allmän konjunkturförbättring är att byggprojekt inom industri, kraft, verkstad och lagerbyggnader växer kraftigt. (+51%). Enbart byggandet av vindkraftverk omsätter ev, under 2010 ca 20 mdr SEK. I pipeline finns ytterligare vindkraftsprojekt till ett värde av 120 mdr SEK.

Byggandet av offentliga lokaler, affärslokaler, kontor och liknade är fortsatt trevande. Även projekteringsstarter visar en svag utveckling. Som vi sa i april har just Stockholmsregionen drabbats hårdast inom detta område, framför allt kontor och kommersiella lokaler. Dock finns undantag med sjukvård och skola som lysande exempel i byggstartsindex. Men även här har volymen av projekteringsstarter minskat.

Väg & anläggningsprojekten noterade en topp i februari och där stannade det mycket riktigt av något. Vi avvaktar utvecklingen, och följer projekteringsstarterna noga.

-Vi ser en fortsatt positiv byggmarknad och ett byggstartsindex som ytterligare kan stiga några enheter. Dock finns tecken på att toppen av byggstartsvolymer nås under 2010, inom speciellt bostäder och anläggning avslutar Mats-Olov Hildingsson på SverigeBygger AB.

Källa: Byggsveriges affärskälla - SverigeBygger AB