Byggfakta lanserar en uppdatering av bevakningstjänsten SMART, marknadens största och mest använda projektplattform, med flera nya funktioner.

Byggfakta uppdaterar bevakningstjänsten SMART med ännu SMART:are funktioner och nytt analysverktyg

Med en helt ny dashboard, förbättrade funktioner och den unika tjänsten Project Market Index blir det nu ännu enklare för användarna av Byggfaktas bevakningstjänst SMART att få en överskådlig bild av utvecklingen på projektmarknaden – och hitta nya affärsmöjligheter.

Den 23 september lanserar Byggfakta, i hela Norden, en uppdatering av bevakningstjänsten SMART, marknadens största och mest använda projektplattform och källa för den som söker detaljerad information om planerade och pågående byggprojekt. Det är också den enda plattformen på marknaden som innefattar omfattande historisk data och därmed möjliggör jämförelser och analyser på hur projektmarknaden utvecklats i olika skeden och projektsegment.

En av de stora nyheterna är att Byggfakta nu kan erbjuda alla kunder en månatlig översiktsbild över hur bygg- och anläggningsmarknaden utvecklas i projekterings- och byggstartsskedet inom olika projektsegment, till exempel nedbrutet i geografiska regioner och projektkategorier.

Med Project Market Index, PMI, blir det lättare att förstå och förutse marknadens svängningar, identifiera trender och fatta beslut på relevant data. PMI fungerar som ett realtidsverktyg i form av rullande månatliga index, baserade på de senaste 12 månadernas utfall jämfört med föregående 12 månader samt en längre historisk utveckling. Statistiken visar en historisk översikt och trend som kan hjälp användaren att förstå projektmarknadens utveckling och kunna fatta proaktiva sälj- och marknadsbeslut.

- Project Market Index, PMI, är en av de stora nyheterna i nya SMART och ett ovärderligt verktyg för den som vill basera sina beslut på hur projektmarknaden faktiskt utvecklas i olika faser i byggprocessen och i olika projektsegment. Utifrån det kan våra kunder gå från insikt och beslut till rätt operativt agerande på marknaden, säger Johan Forss, Product Manager på Byggfakta.

PMI är användbart för olika målgrupper inom olika faser i byggprocessen, från konsulter till materialleverantörer. För underentreprenörer kan det vara värdefullt att, via Projekteringsindex, få en inblick i vilka projektsegment som på längre sikt förutspås gå från projekteringsstarter till framtida affärsmöjligheter. Samtidigt hjälper Byggstartsindex leverantörer att förstå vilka projektsegment som kan påverka affärsmöjligheterna på kortare sikt, medan projekteringsindex är användbart för att se vilka projektsegment de bör ha extra koll på för att påverka föreskrivarna och öka framtida försäljning.

- Byggfakta kan som enda partner på marknaden hjälpa kunderna både på djupet och bredden, från beslutsunderlag till insikt och beslut - och från beslut till agerande på marknaden genom säljfrämjande insatser och marknadsföringstjänster. Affärsmöjligheterna är så stora och många för våra kunder att vi inte kan låta deras interna organisation och resurser vara ett hinder för dem – vi hjälper dem hela vägen vid behov, säger Johan Forss.

I samband med uppdateringen lanseras även en rad andra förbättringar i SMART. När användarna loggar in möts de av en ny dynamisk och individuellt anpassad dashboard som fungerar som en verktygslåda med totalt fyra nya "widgetar". Dessa gör det enklare att söka efter specifika projekt, hitta prospects via en kartfunktion eller få en sammanfattande nyhetsuppdatering sedan den senaste inloggningen.

Nya funktioner i uppdaterade SMART:

Project Market Index erbjuder en månatlig översiktsbild över hur bygg- och anläggningsmarknaden utvecklas i olika projektsegment på projekterings- och byggstartsnivå.

Kartan presenterar projekt och företag i närheten av en angiven position. Projekten visas på en karta och är klickbara.

Utforskaren presenterar i stället ”heta” projekt (de mest bevakade i databasen), de största planerade projekten och projekt som är likvärdiga användarens befintliga uppdrag.

Nyhets-widgeten sammanfattar vad som hänt i användarens intressesfär sedan senaste inloggningen.

Nya SMART lanseras den 23 september 2024.

Läs mer om nya SMART här>>

Bildtexter:

Johan Forss, Product manager för SMART på Byggfakta. Foto: Josephine Fantenberg.

Uppdateringen innehåller ny dashboard med fyra nya funktioner.