Dimh har utvecklat lärandespelet Artemis som syftar till att stärka ungas förståelse för kroppslig integritet.

Dimh dubbelnominerade till Svenska Designpriset

byBrick-bolaget Dimh (Digital Innovation with Mind and Heart) har nominerats i tävlingen Svenska Designpriset för sitt arbete med organisationen Treskablinoll och det digitala lärandespelet Artemis. Svenska Designpriset avgörs genom både juryomröstning och en publik omröstning och delas ut den 17 oktober.

Spelet syftar till att stärka ungas förståelse för kroppslig integritet och skapa en dialog om svåra ämnen som samtycke och sexuella övergrepp. Artemis erbjuder en trygg plattform där barn kan diskutera och reflektera över sina egna gränser, vilket bidrar till att stärka deras kunskap och motståndskraft i verkliga livet.

Spelet äger rum i en parallell värld med fiktiva karaktärer, varelser och miljöer, och är nominerat i priskategorierna Speldesign och 3D / VR / AR.

- “Artemis var ett spännande projekt på flera plan. Det är en stor utmaning att behandla ett så pass allvarligt ämne på en nivå som inte gör det alltför tungt för barnen men samtidigt ge ett bra diskussionsunderlag” säger Peter Axelsson, speldesigner på Dimh.

- ”En annan utmaning var att göra själva spelmomentet lagom utmanande. Det kan vara stor skillnad i spelvana hos barnen, vissa är väldigt vana vid spel medan andra är relativt obekanta med kontroller och mekaniker. Målet är att barn med olika spelvana ska ha en bra upplevelse som motiverar dem att fortsätta spela oavsett nivå" fortsätter Peter Axelsson.

Spelet har utvecklats inom arvsfondsprojektet Grundskolebrevet med målet att stötta skolor i deras arbete med att förebygga och stoppa sexuella övergrepp mot barn. Ett av fyra barn blir utsatt för sexuella övergrepp innan de fyller 18 år, och Artemis vill ge barnen verktyg för att känna igen och hantera gränsöverskridande beteenden. Genom spelet får barn ställas inför fiktiva situationer som stärker deras kunskaper om kroppslig integritet, samtycke och sexuella övergrepp.

- “Vi är väldigt glada över nomineringarna! De är ett tydligt kvitto på vår kompetens att driva nyskapande kreativa projekt, och det är glädjande att vi som litet innovationsbolag på västkusten kan stå stolta vid sidan av bidragen från reklambyråjättarna i Stockholm” kommenterar Björn Lantz, vd för Dimh.

Svenska Designpriset är en årlig tävling som lyfter fram och belönar svensk design inom olika kategorier. Tävlingen startade 2005 och syftar till att främja och utveckla svensk design.

Den publika röstningen stänger 29 september – rösta här!