Loka Brunn - Buteljerad konferensupplevelse alá Spendrups

Loka Brunn har i århundraden varit en mötesplats med vatten i fokus. Idag är denna by mitt i bergslagen en konkurrenskraftig konferensanläggning, där man bland annat kan erbjuda en kongresshall som rymmer 250 personer.

För dem som har tröttnat på att bo på moderna konferenshotell i glas och betong är Loka ett alternativ.

Att vandra omkring här mellan de 54 fastigheterna, många faluröda med vita knutar, andra renoverade eller nybyggda, är som att resa fram och tillbaka i tiden. Det är just detta som är lite speciellt med den här anläggningen. Här finner man en liten by med 300-åriga anor som en gång var något av en stat i staten med egna regler, lagar och bestraffningar. Och denna oas har man med varsam hand lyckats modernisera och komplettera med en mycket trevlig SPA-anläggning.

Fredrik Uhlin är Intäktschef på Loka Brunn.

– Där sjöarna norra och södra Loken ligger ett stenkast från varann, i Lokadalen

vid den djupa trolska bergslagsskogen, ligger den Kungliga Gyttjebad och brunnsanstalten Loka.

– Vi har en lång tradition av kurbehandlingar. Här kan man välja mellan massage, ansiktsbehandlingar, duobehandlingar och mycket mer. Våra specialiteter är bad med hemkokad tallbarrsolja, behandlingar med vatten och gyttjeinpackning. Gyttjan som hämtas bakom Loka kyrka ansågs på 1700-talet vara den absolut bästa i Sverige och gjorde som vattnet att Loka Brunn blev omtalat i hela landet, säger Fredrik Uhlin.

Under 1980-talet renoverades Loka och här hölls en rehabverksamhet. Året 2007 köptes Loka av familjen Spendrups, och sedan dess har det hänt mycket på Loka brunn. Anläggningen har genomgått en rejäl ansiktslyftning samtidigt som man har satsat på SPA, allmänna utrymmen och konferens. Här finns nu också bastuflottar, där den största kan klassas som husbåt med konferensmöjligheter.

– Vi jobbar mycket med lokala råvaror, en kryddgård som anlades av Gustav III. Här finns också en jaktby med lägenheter och en samlingslokal i mitten. Ordnar jakt med Hjort, rapphöns, fasan, älg, och kan också erbjuda fiske med bland annat regnbågsforell. I anslutning finns här slakthus och frysrum, och vi är nästan självförsörjande på råvaror, säger Fredrik Uhlin.

Mitt i byn ligger kyrkan något som bidragit till att Loka har att det blivit populärt att gifta sig i den lilla träkyrkan i Loka.

Text och foto: Göran Rydell

Denna artikel har publicerats i Tidningen Kongress nr 3, 2009. Denna tidning finner du tillsammans med det senaste numret via www.bulletin.se

Informatör

Brevduvevägen 3b

756 53 Uppsala, Sweden

goran.rydell@bulletin.se

www.bulletin.se

• 55 plus
  • aktivitet
  • kick off
  • konferens
  • möten
  • senior
  • turism
  • föreläsare
  • resor

Informatör hjälper företag och organisationer att synas i medier och på Internet. När det gäller pressmeddelanden har vi medarbetere som har erfarenhet av att jobba på båda sidor, på tidningsredaktioner och på informationsavdelningar.

Göran Rydell