NT‐rådet rekommenderar Breyanzi (lisokabtagen-maraleucel) för behandling av aggressiva B-cellslymfom i andra och tredje linjen

NT-rådet bedömer Breyanzi som kostnadseffektivt och har beslutat att rekommendera läkemedlet för behandling av vuxna med diffust storcelligt B-cellslymfom (DLBCL), höggradigt B-cellslymfom (HGBCL), primärt mediastinalt storcelligt B-cellslymfom (PMBCL) och follikulärt lymfom grad 3B (FL3B), som recidiverat inom 12 månader efter avslutad, eller är refraktär till, första linjens kemoimmunterapi, samt för behandling av vuxna med recidiverande eller refraktär DLBCL, PMBCL och FL3B efter två eller flera linjer systemisk behandling.

”Breyanzi är en internationellt väletablerad CAR-T-cellsterapi från Bristol Myers Squibb som nu blir tillgänglig för svenska patienter och är ett viktigt steg för att öka behandlingsalternativen för patienter med aggressiva B-cellslymfom”, säger Jessica Lundström, chef för policy och samhällskontakter på BMS Sverige.

”Vi är bara i början av den medicinska utvecklingen av CAR-T-cellsbehandlingar, och det är viktigt både för patienter idag, men också i framtiden, att Sverige väljer att tillgängliggöra dessa terapier”, säger Jessica Lundström.

Rekommendationen av Breyanzi innebär flera möjligheter för den aktuella patientgruppen. I en sammanvägd bedömning av effekt, säkerhet och pris kan Breyanzi enligt NT-rådet betraktas som kostnadseffektivt.

Vad är Breyanzi?
Breyanzi är en engångshandling som tillverkas av patientens egna CD8- och CD4-positiva T-celler som modifieras med en viral vektor för att uttrycka en CD19-inriktad chimär antigenreceptor (CAR). När CAR-T-cellen binder till CD19 stimuleras T-cellsaktivering, proliferation och sekretion av inflammatoriska cytokiner. Denna sekvens av händelser leder till celldöd av cancerceller som uttrycker CD-19 [ref. Breyanzi produktresumé].

Läs NT-rådets rekommendation: Samverkanläkemedel - Samverkanläkemedel (samverkanlakemedel.se)

För mer om information om Breyanzi - FASS Vårdpersonal

Bristol Myers Squibb är ett globalt biopharmaföretag som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa mediciner som hjälper patienter att övervinna allvarliga sjukdomar. För mer information se www.bms.com/se. Följ oss på LinkedIn #BMSSverige och X (tidigare Twitter) @BMSSverige