Brisa förvärvar Bandags verksamhet i Turkiet

Bridgestone Europe har sålt sin turkiska Bandag-verksamhet till BRISA, ett samriskföretag som ägs gemensamt av Bridgestone Corporation och Sabanci Holding, för 3,6 miljoner dollar.

Fram tills nu har Bandag-verksamheten i Turkiet drivits av Bridgestone Europe, som en följd av att man förvärvade Bandag EMEA år 2008.

Bridgestone och Bandag strävar efter att sänka vagnsparkernas driftskostnader genom att erbjuda en paketlösning med nya däck, regummerade däck och service. Integrationen av Bandags verksamhet i Bridgestone Europe har gjort det möjligt för oss att förbättra denna lösning", säger Akihito Ishii, chef för Bridgestone Europes buss- och lastbilsdivision. ”Vi har alltid haft ett bra samarbete med BRISA och Bandag i Turkiet, men vi tror att denna förändring gör att BRISA och Bandag ytterligare kan förbättra sin paketlösning för Turkiets transportföretag. Samtidigt ger det oss möjlighet att bättre utnyttja våra resurser, så att vi kan ge vårt nätverk i övriga Europa ännu bättre service.”

Mediainformation: Ulrika Berglund: +46-60 14 06 26.

Bridgestone Corporation meddelade den 5 december 2006 att Bridgestone Americas Holding, Inc., det amerikanska dotterföretaget till Bridgestone Corporation, och Bandag Incorporated hade ingått ett fusionsavtal. Bridgestone Americas Holding, Inc. (BSAH) ingick detta fusionsavtal, till ett värde av 1,05 miljarder dollar, med Bandag den 1 juni 2007. Bridgestone Europe NV/SA tog full kontroll över Bandag EMEA den 3 december 2008.

Bridgestone Europe (BSEU), med Europa-huvudkontor i Bryssel i Belgien, är ett viktigt dotterföretag till Tokyo-baserade Bridgestone Corporation, världens största tillverkare av däck och andra gummiprodukter. Bridgestone Europe driver ett forsknings- och utvecklingscenter, 8 fabriker och kontor i fler än 30 europeiska länder, med över 13 000 anställda. BSEU:s premiumdäck säljs både i Europa och globalt. Vart femte fordon över hela världen rullar på Bridgestone-däck.