Den längsta kantpressen som någonsin tillverkats

Den längsta kantpressen som någonsin tillverkats

Strax utanför Skellefteå, i det lilla samhället Ursviken, bygger företaget Ursviken Technology sina marknadsledande hydrauliska pressar och saxar. Med fokus på stora och avancerade kantpressar och saxar för export till en global marknad. Deras största kantpressar levereras oftast med någon form av skräddarsydd utrustning och då krävs det att automationsplattformen är lika agil och kapabel som företagets ingenjörer!

Vid vårt besök hos Ursviken Technology görs de sista finjusteringarna på den längsta kantpressen som någonsin tillverkats. Den har en bocklängd på 19,8 meter och har hela 17,8 meter mellan gavlarna. Maskinen har en presskraft på 2 500 ton, vilket i sig inte är så mycket jämfört med några av Ursviken Technology´s övriga maskiner som kan ha upp mot svindlande 12 000 ton i presskraft. Maskinen väger 700 ton och det inkluderar inte övrig kringutrustning som till exempel främre och bakre anslag.

Läs hela artikeln här https://www.br-automation.com/sv/foeretaget/press-...

Kategorier

Innovativt automationsföretag som stärker Sveriges maskinbyggare på den globala marknaden genom långsiktiga samarbeten, expertis och kvalité.

B&R är ett innovativt automationsföretag med huvudkontor i Österrike och kontor runt om i världen. Under 2017 blev B&R en affärsenhet i ABB-koncernenen. B&R är världsledande inom industriell automation och kombinerar toppmodern teknik med avancerad teknik för att ge kunderna i praktiskt taget alla branscher kompletta lösningar för maskin- och fabriksautomatisering, rörelsekontroll, HMI och integrerad säkerhetsteknik. Med Industrial IoT-kommunikationsstandarder som OPC UA, POWERLINK och openSAFETY samt den kraftfulla Automation Studio-mjukvaruutvecklingsmiljön, definierar B&R ständigt framtiden för automationsteknik. Den innovativa andan som håller B&R i spetsen för industriell automation drivs av ett åtagande att förenkla processer och överträffa kundernas förväntningar.

B&R Industrial Automation AB

Hyllie Allé 31