Välkommet besked från regeringen: ”Inget lagkrav på mätning av värme och vatten”

Regeringen har beslutat att det inte ska införas lagkrav på individuell mätning och debitering av värme och vatten (IMD), det vill säga att det inte blir krav på att fastighetsägaren måste mäta värmen till varje lägenhet och debitera de boende i frågan. Rapporter från Boverket visar tydligt att det generellt sett inte är kostnadseffektivt med IMD.

Bostadsrätterna konstaterar att det är bra att regeringen följer Boverkets genomarbetade rekommendationer. Ledstjärnan måste vara att minska byggnadernas energibehov och att det ska ske på ett kostnadseffektivt sätt. Inte att man genom lagkrav måste tvinga på fastighetsägarna en viss typ av utrustning.

Bakgrunden till IMD finns i EU:s energieffektiviseringsdirektiv. Det ska införlivas i svensk lagstiftning och några artiklar i direktivet anger att alla fastighetsägare ska installera utrustning för individuell mätning och debitering av värme och varmvatten om det är kostnadseffektivt och tekniskt genomförbart. Boverket har i två rapporter slagit fast att det generellt sett inte är kostnadseffektivt. Och nu följer regeringen alltså Boverkets rekommendationer.

Införande av individuell mätning och debitering av värme, det vill säga att den boende får betala för värmen, hade varit dåligt av flera skäl. Det är dyrt och krångligt och har ingen bevisad positiv effekt på de boendes energianvändning eftersom de har liten möjlighet att påverka sin energianvändning i hus med centralstyrd uppvärmning. Det skulle också ha varit direkt kontraproduktivt på sikt eftersom fastighetsägarens ekonomiska drivkraft för att minska byggnadens energi­användning försvinner när fakturan kan skickas vidare till den boende. Detta hade riskerat att stoppa energirenoveringarna, vilket hade varit mycket allvarligt eftersom det är där de allra flesta kilowattimmarna kan sparas.

Frågan om IMD har stötts och blötts i många år. Tusentals timmar har lagts ner på att slippa genomföra ett beslut som aldrig borde ha fattats. Nu får vi äntligen ett avslut i frågan. Och bygg- och fastighetssektorn kan fokusera på verkningsfulla åtgärder för ökad energieffektivitet i våra bostäder.

Bostadsrätternas vd Ulrika Blomqvist, tel 0765-201 002.