Ge miljonprogrammet till de boende

Bostadsrättsorganisationen SBC arrangerar ett seminarium under årets Almedalsvecka i Visby. Ämnet är miljonprogrammet och vilka alternativ som finns till de dyra renoveringar som kräver statligt stöd och som resulterar i chockhöjd hyra.

Dag: 7 juli klockan 09:30 - 11:30.
Frukost: serveras från 08:45
Plats: Konstmuseet , S:t Hansgatan 21 i lokalen ”Det Gotländska ljuset”.

Husen från miljonprogrammet står inför oerhörda renoveringar. Det kräver hyreshöjningar som ingen skådat, eller kommer att klara. Vilka är alternativen? Enbart skattesubventioner? Bostadsrättsföreningar klarar av renoveringar och drift som inte klaras i hyresrätter. Vi diskuterar hur bostadsrättsföreningar kan genomföra detta, marknadsvärde, förort kontra innerstad. Sedan följer paneldiskussion med politiker från riksdagens civilutskott och Stockholms stad.

Moderator: Kaj Torstensson
Medverkande: Sophia Mattsson-Linnala, chef ekonomi-finans, Sabo. Erik Stenberg, prefekt, KTH. Lennart Hedquist, ordförande SBC. Göran Olsson, vd SBC, Mats Lindbäck, SBC.

Politikerpanel: Anti Avsan (M), civilutskottet. Egon Frid (V), civilutskottet. Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd, Stockholms stad. Lars Tysklind (FP), civilutskottet.