Det är inte aktuellt att avnotera SBC

Bostadsrätternas ordförande Lennart Hedquist, tillika styrelseordförande i SBC, vill, med anledning av det bud som aktieägarna i SBC har att ta ställning till, göra tydligt att det inte är aktuellt att avnotera SBC från börsen.

–  En avnotering skulle innebära att det inte längre skulle föreligga budplikt om/när en stor ägare ökar sitt innehav till över 30 procent. En avnotering blir även negativ för aktieägare på grund av att det då även bli svårare att handla med aktien.

–  För fysiska aktieägare är en avnotering en nackdel eftersom det skulle innebära att det inte längre blir möjligt att ha SBC aktien på ett investeringssparkonto, som bl.a. kan vara förmånlig ur skattesynpunkt.  En avnotering är också problematisk för en fond som har aktier i SBC, eftersom det vid en avnotering inte längre skulle finnas daglig kurssättning.

– Sammanvägt är alltså nackdelarna med en avnotering stora i ett bolag som SBC med idag ca 1500 aktieägare.  Bostadsrätterna, som är huvudägaren i bolaget SBC, motsätter sig mot denna bakgrund efter samråd med andra större ägare ett ev. förslag till avnotering under nuvarande förhållanden. Därmed är inte avnotering aktuell.

I övrigt hänvisar Bostadsrätterna till tidigare rekommendation till aktieägare att inte godta Aprioris bud med hänvisning även till det enhälliga uttalandet från styrelsen i SBC. Aktiekursen är dessutom idag högre än budnivån, vilket talar för att aktieägare inte bör acceptera Aprioris bud.

Lennart Hedquist
Styrelseordförande SBC Sveriges Bostadsrättscentrum AB
Ordförande Bostadsrätterna Sverige
Ordförande Landstingsfullmäktige
Ordförande Stiftelsen Liten Lär
F v riksdagsledamot
lennart.hedquist@bredband.net
Telefon: 0706 715430

Bostadrätterna Sverige är landets största intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med cirka 6 000 bostadsrättsföreningar och 16 000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I Bostadsrätterna Sveriges medlemsföreningar bor ungefär 235 000 hushåll.