Stort internationellt intresse för Linnémarschen 2017

Stort internationellt intresse för Linnémarschen 2017

Under helgen den 22-23 april 2017 arrangerar Hestra IF och IK Ymer den 41:a upplagan av Linnémarschen, Sveriges största vandringsevent.

2016 blev ett rekordår med fler starter än någonsin tidigare. Intresset för evenemanget har ökat bland både svenska vandrare och internationella gäster och redan nu har deltagare från 20 länder anmält sig.

– Det är första gången vi har fått in anmälningar från världsdelen Afrika och det är såklart jätteroligt, säger Jan Hilding administratör vid Hestra IF.

Antalet anmälda deltagare förväntas bli ännu fler 2017 och nästa år kommer delegater från de 28 medlemsländerna i IML (den internationella vandringsorganisationen) att hålla sitt årsmöte i Borås i nära anslutning till Linnémarschen 2018.

– Vi har nu passerat 1000 anmälningar, vilket är förhållandevis tidigt, säger Jan Hilding.

Bansträckorna under Linnémarschen 2017 är samma som förra året, med bland annat två tillgänglighetsbanor som gör det möjligt för alla att vandra på sina egna villkor. Nytt för i år är stationer med servering av hundmat och vatten längs 21 km-vandringarna.

- Jan Hilding, Hestra IF, 070-660 79 33
- Marita Curran, projektledare BoråsBorås TME AB, 0734-32 75 04