Sociala medie-korrar till Sommartorsdagarna® - fjolårets succé fortsätter

Sociala medie-korrar till Sommartorsdagarna® - fjolårets succé fortsätter

Förra året startade BoråsBorås AB och Borås City upp ett twitterkonto (@sommartorsdagar) för Sommartorsdagarna® i Borås. Varje kväll rapporterade två sociala medie-korrar från backstageområdet via facebook, twitter, blogg och instagram om allt spännande som hände. Upplägget blev snabbt en succé och konceptet fortsätter i sommar.

- Det var många som ville vara med och inläggen på taggen #sommartorsdagarna i olika kanaler blev ofta väldigt roliga och väldigt många. Nu gör vi det igen - och vi hoppas att Sommartorsdagarna® kommer bli synligare och trenda mer än någonsin i alla upptänkliga sociala kanaler, säger Anders Kihl digitala medier BoråsBorås AB.

Det är nu en månad kvar till premiären av Sommartorsdagarna i Borås och arrangörerna BoråsBorås AB och Borås City söker nya medie-korrar för årets sommartorsdagar. Ansökan skickas in på twitter @sommartorsdagar, där man har 140 tecken på sig att motivera sin plats som medie-korre. Varje vecka under tiden 27 juni-8 augusti väljs två personer per torsdagskväll ut som får ge sin bild av evenemangen från backstageområdet.

Snabbfakta från Sommartorsdagarna® 2012
- 3 000 tweets på #sommartorsdagarna (samt ytterligare 1 000-talet otaggade tweets relaterade till Sommartorsdagarna)
- 200 foton taggade med #sommartorsdagarna på instagram
- Ett oräkneligt antal facebookuppdateringar, bilder samt blogginlägg
- Under de två sista kvällarna (2 och 9 augusti) gjordes en mer djuplodande mätning då nästan 800 taggade tweets nådde drygt 9 400 twitterkonton med 150 000 beräknade intryck "impressions".

Årets huvudartister Stora Torget och dansband i Stadsparken:
27 juni State of Drama, Chiquita
4 juli Ulrik Munther, Bengt Hennings
11juli Linnea Henriksson, Date
18 juli RRH (Ronander/Rickfors/Hylander), Titanix
25 juli Icona Pop, Fernandoz
1 aug Petra Marklund, Framed
8 aug LEGENDS - Voices of Rock, Per-Håkans

Sommartorsdagarna® är ett av Sveriges största familjenöjen med sju stycken gratiskonserter under veckorna 26-32. Evenemanget lockar i snitt ca 15 000 besökare per torsdagskväll till Borås stadskärna. Sommartorsdagarna® arrangeras av centrumbolaget Borås City och destinationsbolaget BoråsBorås AB.

För mer information kontakta gärna:
Anders Kihl, digitala medier BoråsBorås AB, 033-35 32 23