Sjuhärad firar Turismens Dag

Tisdagen den 27 september kl 08:00-10:30 bjuder Turistorganisationerna i Sjuhärad in till frukostseminarium för att fira Turismens Dag – den 32:a i ordningen. FN:s världsturistorganisation UNWTO har firat World Tourism Day sedan 1980, alltid den 27 september. Syftet med dagen är att uppmärksamma turismens roll i världen liksom att visa hur den påverkar sociala, kulturella, politiska och ekonomiska värden.

Lotta Nibell-Keating från Västsvenska Turistrådet berättar om den Nationella turismstrategin och om det nya strategiarbetet i Sjuhärad. Turistcheferna i Sjuhärad berättar om ytterligare samarbetsformer turistorganisationerna emellan.

Två priser delas ut under förmiddagen – ”Årets Turistprofil” och ”Bästa värden i Sjuhärad”.

Leader Sjuhärads pris ”Årets Turistprofil” går till person, företag, organisation eller förening som genom sin gärning påverkat och utvecklat verksamhet inom turism som haft betydelse för utvecklingen av landsbygden i Sjuhärad.

Turistorganisationerna i Sjuhärads pris - ”Bästa värden i Sjuhärad”. Priset går till den eller de som har visat på gott värdskap.

Juryn för priserna:

Annika Andersson, Leader Sjuhärad
Rolf Danielsson, Västarvet
Gunilla Malmen, Konsult
Anna Fagerfors, Sjuhärads samordningsförbund
Håkan Palmborg, Borås Tidning
Leif Johansson, Sjuhärads kommunalförbund

Inbjudna är politiker och turistaktörer i Sjuhärad samt turistorganisationerna.

Turismens dag
27 september kl 08:00-10:30
Scandic Plaza Borås

För mer information kontakta:
Marita Curran BoråsBorås  marita.curran@boras.com tel. 033-357097 mob. 0734-153206
Camilla Palm Nuab  camilla@nuab tel. 0321-530956 mob. 0761-06 63 96
Roland Haraldsson Leader Sjuhärad  roland@leader-sjuharad.se tel. 0325-618693 mob. 0703-191202

Borås med fokus på textil hela september
I september presenteras en rad evenemang, mässor och utställningar i Borås där textiltemat löper som en röd tråd. VÄV 2011, Svenska vävrådets mässa på Åhaga 15-17 september, förväntas dra upp till 10 000 besökare från hela världen till Borås. Stadens museum erbjuder en mängd textila utställningar med vernissager i september. Senare i månaden, med start 28 september, går FashionDAYS sida vid sida med Nordic Fabric Fair och Show Up Fashion Award. De tre etablerade eventen tar ett gemensamt avstamp och välkomnar en mode- och textilintresserad publik till fem dagar av nyheter, textil, design och entreprenörskap.

Det är ett program som erbjuder både besökare och boråsare ett brett spektra av textil och mode i Borås under hela september. En månad som tydligt befäster epitetet Textilstaden Borås.