Ida Ekblad på Bonniers Konsthall

Ida Ekblad på Bonniers Konsthall

Den unga konstnären Ida Ekblad har på kort tid blivit en av Norges mest omtalade konstnärer. Nu presenterar Bonniers Konsthall den första utställningen med Ida Ekblad i Sverige. Under sommaren har Ida Ekblad letat efter material till sina verk på Stockholms skrotupplag. Resultatet av hennes containerfyndande visas i utställningen Digging. Tresure. som pågår 27 augusti – 24 oktober.

Ida Ekblad samlar material till sina skulpturer genom att bege sig ut på strövtåg på de platser hon ställer ut. I London hittade hon dammsugare, i Christiania staket och i New York delar av bilvrak. För utställningen i Stockholm har hon skapat metallskulpturer och stora betongreliefer av bland annat koppartråd, korrugerad plåt, sprayburkar och tillplattade cymbaler. De hittade objekten fungerar som påminnelser över vår tids massproducerade överflöd som räddats från sitt öde att rosta bort i glömska för att istället sammansmälta till nya föremål.

– Att uppleva Ida Ekblads verk är som att mötas av ett direkt avtryck av den omgivande staden. Hennes konst förenar gatan med de vita galleriväggarna och samhället med konsten, säger Camilla Larsson, curator.

I utställningen visas även Ida Ekblads måleri, hennes egna dikter och en film med den norske sångaren Nils Bech som även kommer att framträda på live på utställningens vernissage. Ida Ekblad har sin bakgrund i Oslos graffitiscen och utforskar i sin konst både populär- och gatukulturen. I hennes verk kan man se tydliga kopplingar till expressionismen, alltifrån konstnärsgruppen Cobra till 1980-talets New York-måleri. Improvisation, spontanitet och tillfälligheter är viktiga delar i Ida Ekblads skapande.

– Vi är intresserade av att visa den nya nordiska konstscenen och har haft ögonen på Ida Ekblads arbeten under en längre tid. Vi är mycket glada över att vara först i Sverige med att visa verk av denna internationellt uppmärksammade konstnär, säger Sara Arrhenius, konsthallschef.

Ida Ekblad (född 1980) är utbildad på Konsthögskolan i Oslo och Mountain School of Arts i Los Angeles. Hon tillhör en ung generation konstnärer som varit delaktiga i att gjuta nytt liv i Oslos konstscen under de senaste åren. Tillsammans med ett par konstnärsvänner har hon drivit galleriet Willy Wonka Inc i Oslo. Ida Ekblad är också del av ett större internationellt sammanhang, bland annat har man kunnat ta del av hennes konst på galleriutställningar i Berlin och Paris, och i grupputställningar som Younger Than Jesus på New Museum i New York.

Utställningen stöds av Norges ambassad i Stockholm och OCA (Office for Contemporary Art Norway).

Välkommen på pressvisning!
Vid pressvisningen deltar Ida Ekblad, konsthallschef Sara Arrhenius och curator Camilla Larsson. Dessutom performance av Nils Bech och Ida Ekblad. Konsthallens café serverar kaffe och smörgås.
Tid: Tisdag 24 augusti kl. 10-12
Plats: Bonniers Konsthall, Torsgatan 19, Stockholm
OSA: senast 23 augusti till undertecknad.

Mer information och pressbilder finns på www.bonnierskonsthall.se

För ytterligare information, kontakta:
Metta Flensburg, pressansvarig Bonniers Konsthall
metta.flensburg@bonnierskonsthall.se