dec-jan på Bonniers Konsthall

dec-jan på Bonniers Konsthall 9 dec 2007 – 6 jan 2008 Bonniers Konsthall avrundar sitt första öppna år med att presentera Stipendiater 2007 - Maria Bonnier Dahlins Stiftelse och videoutställningen Kalla dagar. Söndagen den 9 december håller konsthallen Öppet hus och bjuder in till en dag med konst, musik och julsmaker i caféet. - Vårt första år har varit fantastiskt. Det vill vi fira med Öppet hus. Vi bjuder in alla stockholmare till öppningen av årets två sista utställningar. Vi är enormt glada över den respons vi hittills fått från både besökare och konstnärer vi arbetat med, berättar konsthallschef Sara Arrhenius. Bonniers Konsthall presenterar årligen Maria Bonnier Dahlins Stiftelses stipendiater. 2007 års stipendiater är Johannes Heldén, Caroline Mårtensson och Martin Sundvall. Maria Bonnier Dahlins Stiftelse delar varje år ut stipendier med avsikten att stödja unga bildkonstnärer och konstnärligt arbete. Stiftelsen bildades 1985 av Jeanette Bonnier till minne av dottern Maria. Under de två decennier som stiftelsen varit verksam har, med årets stipendiater inräknat, 57 konstnärer blivit tilldelade stipendiet. Av tidigare stipendiater kan nämnas uppmärksammade konstnärer som Jacob Dahlgren, Gunnel Wåhlstrand, Cecilia Edefalk och Karin Mamma Andersson. Under perioden december – januari bjuder Bonniers Konsthall på en annorlunda julskyltning som lyser upp Torsgatan. I videoutställningen Kalla dagar medverkar Eva Meyer-Keller, Lars Siltberg, Nedko Solakov, Etta Säfve och Jaan Toomik. Konsthallens glasfasad omvandlas till en projektionsyta och visar videoverk av de fem konstnärerna, som alla på sitt eget sätt knyter an till årstiden. Kalla dagar presenterar nostalgiska barndomsminnen, dystopiska oväder i miniformat, den mänskliga kroppens otymplighet på isar och snötäckta vidder. Videoutställningen visas varje dag efter mörkrets inbrott, måndag till söndag kl 16 - 05. Konsthallens café, No 19 serverar mustiga grytor, afternoon tea, bröd och sötsaker. Nu med ett stort urval konst-, design och arkitekturtidskrifter. Under Öppet hus bjuder konstnärerna Henrik Stenberg och Frida Talik på musikaliskt julbord i caféet. Öppet hus, söndag 9 dec, kl 11-17 Invigning av utställningen Stipendiater 2007... kl 15 Start av videoutställningen Kalla dagar på fasaden kl 16 För övriga frågor, kontakta Metta Flensburg, informatör Bonniers Konsthall, tel: 08-736 42 56 eller e-mail: metta.flensburg@bonnierskonsthall.se