Philip Trobeck, Melania Balseiro, David Bodin och Joachim von Stedingk. ​Foto: Ewa Malmsten Nordell, Fotofralla

Top Floor har blomstrat sedan det lanserades i februari - hur har de gjort?

BNI Top Floor lanserades som team precis innan pandemin kom till Sverige. Trots att de snabbt fick ställa om till online-möten har de lyckats utveckla sitt team och dessutom vuxit och blivit fler affärspartners – inte bara överlevt – under pandemin. Deras team ligger i topp i Sverige just nu, vilket såklart har skapat lite extra stolthet. De vill gärna fortsätta sin framgångssaga och vi frågade affärspartnern Joachim von Stedingk hur de har lyckats?

- Det finns egentligen ingen hemlighet. Det hela handlar om att sätta rätt stämning i gruppen, som lockar fler likasinnade men ändå olika individer från ett brett spektra av branscher. Som ett hockeylag där det kommer fler spelare där alla har sin roll, sin spetskompetens, och tillsammans skapar ett bra lag som strävar åt samma håll. Mitt lag har devisen ”Framåt och uppåt – tillsammans!” Den passar galant in även på BNI Top Floor. Vår BNI-konsult Marja Knut satte ju tonen och andan när teamet grundades, och den har sen följts och utvecklats av teamledningen med David Bodin, Melania Balseiro och Philip Trobeck.

"I Top Floor är vi alla öppna, positiva och nyfikna på nya människor och branscher."

- Ovan egenskaper tror jag är viktiga förutsättningar för att BNI ska bli den drivkraft framåt som ju alla vill skapa, ha och utveckla. Jag är dessutom glad över den empati och kreativitet som det visats lite extra av under pandemin, när det varit flera som haft det kärvt att finna uppdrag. ”En för alla – alla för en!”

"Ingen har lämnat ett fredagsmöte på Zoom utan att det tillfört något nytt.

- Det har varit skönt att se hur teamledningen med David Bodin i spetsen har fått alla affärspartners att vara med på våra fredagsmöten – pandemitider till trots. Visst är det riktiga möten som är bäst, men vi har gillat läget och kört riktigt bra online-möten. Det har synts inte minst på chatten där budskap, hyllningar och frågor smattrar så skärmen glöder. Härlig positiv aktivitet som ger inspiration.

"Vi är stolta över TopFloor och därför försöker vi ju bjuda in besökare, och ser gärna att de efter några besök ansöker om partnerskap."

- Styrkorna vi upplever i vårt team vill vi så klart dela med oss av till våra befintliga affärskontakter. När någon har med en gäst, så lägger vi äkta varm kraft på att denne ska känna sig välkommen och gilla det hen hör, ser och upplever. Uppmärksamheten är en viktig parameter för det. Helt enkelt det självklara att ”behandla andra som man själv vill bli behandlad!” Vi är bra på att få fler att komma som gäster. Nu senaste veckorna har vi till och med fått sätta stopp, för det ryms helt enkelt inte fler än 5-6 gäster för att det ska bli meningsfullt och bra för alla – både gäster och befintliga affärspartners. Vi har varje vecka en lista på nya expertområden vi vill få in i teamet, det underlättar mycket för då vet vi var vi ska sätta strålkastarljuset.

"Vi trivs ihop, och har hög närvaro på våra möten. Ett bevis så gott som något på att alla upplever att det är rätt prioritering av sin tid."

- Jag är dessutom övertygad om att den glada stämningen och humorn ökar förutsättningarna för att det ska bli fler seriösa affärer. Alla vill ha roligt på sitt arbete – och då blir det dessutom bättre jobb. Vilket i sin tur leder vidare. Det är åtminstone min uppfattning. Att det är rätt sätt för just oss antar jag är det som syns i statistiken. Jag är väl med mina 61 år Top Floor's mest ålderstigne affärspartner, och en orsak att jag är med är för att bygga ett nytt, aktivt nätverk, här finns framtiden!

- Vi är också många som verkligen uppskattar våra 1-2-1s, de enskilda möten vi har där vi lär känna varandra lite bättre. Vi inspirerar varandra till att ha ännu fler. Alla känns aktiva och är pigga på att ta ett till. Och ett till. För det räcker ju inte att bara ses på det här sättet en gång. Den bild och den info man fått i sig behöver sjunka in, bearbetas för att sen ge resultat med fler referenser och tips vid nästa 1-2-1.

"BNI Top Floor motsvarar, ja överträffar mina förväntningar. Vi trivs, har roligt – och är väldigt professionella. Alla vill ha bra affärsmöjligheter och det får och ger vi med en skön framåtsträvande anda."

Text: Joachim von Stedingk
Foto: Ewa Malmsten Nordell, Fotofralla