Extremväder orsakar brist på tulpaner.

Extremväder orsakar brist på tulpaner

En olycklig kombination av perioder med riklig nederbörd och hagelskurar varvat med perioder med värme och torka har skapat stora problem för de holländska tulpanlöksodlarna. Redan 2023 var skördarna sämre än normalt främst på grund av stora mängder nederbörd. I år är det än värre och skördarna är de sämsta på många decennier. Samtidigt har efterfrågan ökat internationellt och fler länder har upptäckt tjusningen med tulpaner. Det har gjort att priset på tulpanlökar skenar och många lökar kostar idag mer än dubbelt så mycket som för bara några månader sedan. Svenska tulpanodlare ser med oro på situationen.

Björn Lagergren är VD på Lagergrens Handelsträdgård som är en av Sveriges största tulpanodlingar. Lagergrens Handelsträdgård ligger i småländska Lenhovda och de levererar tulpaner till butiker i hela Sverige. Björn Lagergren har odlat tulpaner sedan 80-talet och han har aldrig varit med om en bristsituation lik årets.

-Varje år odlar vi knappt 30 miljoner tulpaner, men i nuläget saknar vi flera miljoner lökar. De storlekar vi normalt driver finns inte att köpa och de mindre kvaliteterna säljs för priser långt över vad vi kan matcha. Det kommer att bli svårt att fylla växthusen och leverera det våra kunder vill ha, berättar han.

Lagergrens Handelsträdgård är inte ensamma, läget är likartat för alla svenska tulpanodlare.

Peter Lommerse är delägare i Nord Lommerse Flower Bulb Group i Nederländerna. Företaget exporterar blomsterlökar för produktion av snittblommor över hela världen. Peter är försäljningsansvarig för den svenska marknaden.

-Överlag är skörden av tulpanlökar väldigt dålig i år. På vissa fält är det 100 procent missväxt! De största bekymren ser vi på den lökstorlek som vanligtvis används av svenska tulpandrivare, dvs storlek 12, där har vi bara fått hälften av den förväntade skörden! För mindre lökar är utfallet något bättre och för lökar i storleken 10/11 har vi 80-85 procent av den förväntade skörden, berättar Peter.

Bristsituationen har lett till att priserna på blomsterlök skenar.

-Prisnivåerna har stigit betydligt. Många sorter kostar dubbelt så mycket som för några månader sedan, om de ens går att få tag på, förklarar Peter.

Det sätter svenska tulpanodlare i ett dilemma. Svenska tulpaner är ett starkt varumärke som signalerar kvalitet och blomsterglädje. Svenska folket älskar tulpaner och alla svenska livsmedelskedjor, gardencenterkedjor och även många andra aktörer erbjuder sina kunder svenska tulpaner. Konsumenter är vana vid lättillgängliga tulpaner av hög kvalitet till relativt låga priser.

Inför kommande tulpansäsong kommer det med all sannolikhet att finnas betydligt färre tulpaner att glädjas över.

-Vi kommer givetvis att göra allt för att erbjuda våra kunder tulpaner, men vi kan inte trolla. Finns det inte lök så finns det inte, menar Björn.

Ytterligare ett dilemma är att allt fler länder efterfrågar tulpaner. Framförallt två marknader växer snabbt, USA och Kina. Där ökar drivningen av tulpaner och konsumenterna är villiga att betalar höga priser för tulpanerna. Vid en bristsituation på lök har odlarna här en fördel framför kollegorna i Europa där tulpaner inte betingar samma priser i konsumentled.

Så vad kan då svenska konsumenter förvänta sig? Möjliga scenarier är att det blir mindre buketter, tulpaner med spädare stjälkar och med all sannolikhet till högre priser.

Om det beror på klimatförändringarna eller bara är ett hack i den normala väderkurvan återstår att se. Men precis som det i år har rapporterats om brist på apelsiner, oliver och choklad på grund av vädret kommer det att finnas färre svenska tulpaner på marknaden vintern och våren 2025, det vet vi redan säkert.

Kategorier

Vår vision är svensk blomsterglädje i varje hem.

Erika Wallin

Presskontakt Projektledare Tulpankampanjen 0708-69 05 67 Tulpanguiden

Svensk blomsterglädje i varje hem!

Blomsterfrämjandet är branschorganisationen med uppdraget att sprida information och inspiration om svenskproducerade blommor. Blomsterfrämjandet ägs av LRF/GRO med bland annat svenska odlare samt ett antal andra aktörer inom trädgårdsnäringen som medlemmar.

Blomsterfrämjandet arbetar med att sprida information om blommor och blomstertrender. Vi tar fram fakta om produkter och nyheter. Vi arbetar främst genom media, men även mot andra skribenter, handeln och konsumenter genom pressreleaser, pressträffar, pressresor och sociala medier samt deltar i olika typer av projekt. Vi bistår med idéer, bildmaterial och information om framförallt krukväxter, lökblommor, snittblommor och utplanteringsväxter.

Blomsterfrämjandet producerar även broschyrmaterial, exponeringsmaterial och skötselråd till butiker men även mot slutkonsument i form av Växtdoktorns värdefulla råd.
Blomsterfrämjandet stödjer SKUD (Svensk Kulturväxtdatabas) gällande växters aktuella svenska och vetenskapliga namn.

Blomsterfrämjandet bildades 1968.