Miljökonsekvensbeskrivning för detaljplan i Luleå

Vid samråd med Länsstyrelsen i Norrbotten och Luleå kommun gjordes bedömningen att den nya planen kunde leda till betydande miljöpåverkan. Planområdet ligger centralt i Luleå och är delvis omgärdat av starkt trafikerade gator. Förutom luftproblem skapar det trafikutsatta läget även problem med buller. Inom planområdet finns idag ett handels- och verksamhetsområde med låg bebyggelse. Dessutom är fastigheten sedan tidigare förorenad. Detta ledde fram till beslutet att planen kunde innebära risker för människors hälsa och miljön och att en miljökonsekvensbeskrivning därför bör tas fram.

Arbetet med att ta fram miljökonsekvensbeskrivningen har bl. a inneburit att beskriva de miljöproblem som är kopplade till platsen och projektet samt bedöma den miljöpåverkan som kan antas uppstå. Påverkan från det trafikutsatta läget har bedömts utifrån bullerutredningar där trafikbuller har beräknats på omgivande gator. Den ganska kraftiga trafiken vid planområdet påverkar även luftkvaliteten och Luleå har sedan tidigare haft problem att klara vissa av kraven (miljökvalitetsnormer) för luftkvalitet. För att säkerställa att inte den nya detaljplanen skulle bidra till att försämra luften gjordes en spridningsberäkning med avseende på luftföroreningar av SMHI. Beräkningarna visade att byggnadens utformning påverkade luftkvaliteten i närområdet men att miljökvalitetnormerna skulle klaras även med den planerade kontorsbyggnaden.

Andra faktorer som har ingått i miljökonsekvensbeskrivningen har varit hur byggnaden påverkar stadsbilden och påverkan från de markföroreningar som finns på platsen sedan tidigare. Genom modelleringar och ritningar från projektets arkitekter har t ex påverkan på kringliggande byggnaders utsikt och stadsbilden kunnat bedömmas. Markföroreningarna är ganska väl undersökta genom flera tidigare utredningar. I figur 3 redovisas markföroreningarnas uppskattade utbredning. Föroreningshalten har i det här fallet jämförts mot Naturvårdsverkets generella riktvärden för förorenad mark. Riktvärdena har tagits fram för två olika typer av markanvändning; känslig markanvändning (KM) och mindre känslig markanvändning (MKM). Vid känslig markanvändning (KM) begränsar inte markkvaliteten valet av markanvändning och alla grupper av människor (barn, vuxna, äldre) kan vistas permanent inom området under en livstid. Vid mindre känslig markanvändning (MKM)är markanvändningen begränsad till t.ex. kontor, industrier eller vägar. I figur 3 framgår halter jämförda mot de generella riktvärdena.

Planförslaget och miljökonsekvensbeskrivningen visas t.o.m. 15 oktober för samråd. Beslut i kommunfullmäktige om den nya detaljplanen beräknas till våren 2013.

Malin Thorin
Bengt Dahlgren Energi & Miljö

Fakta Bengt Dahlgren Brand & Risk
Bengt Dahlgren Brand & Risk är ett av 6 dotterbolag och består idag av 40 stycken Brand-, Risk- och Sprinkleringenjörer.