Materialbedömning av byggvaror

Materialbedömning av byggvaror

1994 bildade Byggsektorns Kretsloppsråd och utifrån ambitionen att ta ett ökat miljöansvar har rådets handlingsplan lett fram till bland annat byggvarudeklarationer och miljöanpassad produktutveckling. Som en förlängning av byggvarudeklarationerna har flera system för miljöbedömning av produkter tagits fram.

Det börjar bli mer och mer populärt att använda sig av miljöbedömda byggvaror. Det finns tre stora aktörer, BASTA, Byggvarubedömning och Sunda Hus. Alla tre använder sig av webbaserade databaser.

Databaserna bedömer byggvaror utifrån olika kriterier men ingen accepterar egenskaper, risker och halter enligt KEMIs kriterier vad gäller utfasningsämnen.

Nedan beskrivs de olika materialbedömningsverktygen i korthet

BASTA

I BASTA registret finns 80 172 produkter som klarar kraven med avseende på miljö- och hälsofarlighet. BASTA drivs som ett icke vinstdrivande aktiebolag som ägs gemensamt av IVL Svenska Miljöinstitutet och Sveriges Byggindustrier. Det praktiska arbetet sköts av personal inom IVL.

BASTA är en databas över bygg- och anläggningsprodukter. BASTAs kriterier utgår ifrån REACH som är den europeiska kemikalieförordningen samt Kemikalieinspektionens PRIO– verktyg.

Kriterierna i BASTA bygger på vetenskaplighet och på noggranna kontroller där leverantörerna garanterar att deras produkter uppfyller kraven i BASTA.  För att säkerställa kvaliteten sker också oberoende stickprovskontroller av leverantörernas dokumentation. Den leverantör som inte lever upp till kraven stängs av.

Bedömning

Finns produkten i BASTAs register så är produkten godkänd utifrån BASTAs kriterier.

Byggvarubedömningen

Byggvarubedömningen har i dagsläget 10 025 stycken byggvaror och 17 860 stycken versioner av byggvaror i sin databas. Byggvarubedömningens verksamhet bedrivs i en ekonomisk förening.

Byggvarubedömningen utför miljöbedömningar av bygg- och förvaltningsvaror utifrån ett antal miljökriterier. Som underlag för bedömning används information från producent i form av bygg-varudeklarationer, säkerhetsdatablad, eventuella intyg om ämnesinnehåll samt annan relevant produkt- och miljöinformation.

Bedömning

Bedömningen visas som en grön, gul eller röd symbol med en pil som pekar upp, åt sidan eller ner. Totalbedömning av produkten visas med hjälp av en stor symbol och innehållsbedömning med liten symbol.

Se bild bedömning tabell.

För att en vara ska uppnå bedömningen Rekommenderas krävs att producenten intygar att varan är fri från ett antal utpekade oönskade ämnen. Detta görs genom att fylla i ett intyg om ämnesinnehåll.

Sunda Hus

I Sunda Hus databas finns byggvaror som innehåller information om miljögranskade och klassificerade produkter. Databasen började utvecklas 2002 och då fanns information om ca 1 200 produkter. Idag omfattar databasen ca 70 795 byggvaror från 2 241 leverantörer. Bedömningen av en produkt baseras på informationsinsamling av leverantörernas dokumentation i form utav säkerhetsdatablad/varuinformationsblad samt byggvaru- och miljödeklarationer.

Utifrån informationen bedöms en produkts hälso- och miljöfarlighet baserat på Sunda Hus bedömningskriterier.

Bedömning

Bedömningen av produkter sker genom en helhetsbedömning baserad på olika egenskaperna och ger en värdering i form av bokstäverna A, B, C och D. De egenskaper som ingår i helhetsbedömningen är följande:

• Kemiska faror

- Förekomsten av prioriterade riskminskningsämnen

-Förekomsten av utfasningsämnen.

-Förekomsten av övriga hälsofarliga ämnen

-Förekomsten av miljöfarliga ämnen vid tillverknings- eller bygg- och bruksskedet

• Hälsofarlighet vid tillverknings-, bygg- och bruksskedet

• Avfallshantering

• Innehåll av förnyelsebart material

• Dokumentationens fullständighet

Bedömningarna delas in i fem klasser(svart, röd, orange, gul och vit) i förhållande till Sunda Hus kriterier, där svart är sämsta klassen och vit den bästa. Pilarna symboliserar om produkten är Rekommenderad (pil upp) eller Ej Rekommenderad (pil ner).

Se Bild bedömnings tabell 2

Dessutom har Sunda Hus ett antal symboler som visar särskilda hälso- och/eller miljöfaror som även indikerar vilket skede hälsofarorna förekommer vid.

Alla tre materialbedömningsverktygen tillhandahåller tjänster i form av sk ”Loggbok”. För Sunda Hus heter det kollektion, under Byggvarubedömningen, projektdatabas samt under BASTA,  BASTA projekthanteraren. Samtliga av dessa system tillhandahåller information som krävs för de olika Miljöklassningssystemen. Bengt Dahlgren har erfarenhet från alla tre systemen.

Källor: www.sundahus.se, www.byggvarodemoningen.se, www.bastaonline.se 2012-10-09

Fakta Bengt Dahlgren Brand & Risk
Bengt Dahlgren Brand & Risk är ett av 6 dotterbolag och består idag av 40 stycken Brand-, Risk- och Sprinkleringenjörer.