Växjö satsar på fjärrkyla

Växjö satsar på fjärrkyla

Centrallasarettet är först ut att installera fjärrkyla i Växjö. Bengt Dahlgrens Växjökontor är inblandade i alla skeden.

Våren 2009 fick Bengt Dahlgren i uppdrag att ta fram en generalplan för kylan på Centrallasarettet åt Landstinget Kronoberg. Målet är att få till en hållbar och långsiktigt fungerande kylanläggning för process- och komfortkyla.
Stora delar av fastigheten med tillhörande köldbärarsystem är byggda på 80-talet. Med ständigt ökande kylbehov har åtskilliga nya installationer kopplats på, vilket har lett till att systemet blivit underdimensionerat. För att få ut tillräckligt med kyla där den behövs har man fått strypa flöden och prioritera bort mindre viktiga byggnadsdelar. Där kylan inte räckt till har man även låtit installera mindre lokala köldbärarsystem.

Bengt Dahlgren levererade två olika åtgärdsförslag. Det ena bestående av utbyggnad av befintliga kompressorkylanläggningar  och det andra installation av fjärrkyla. Miljöaspekten blev en viktig faktor i det slutgiltiga beslutet. Efter förhandlingar med Växjö Energi AB, VEAB, bestämde sig Landstinget Kronoberg till sist för att köpa fjärrkyla. Kontrakt mellan Landstinget Kronoberg och VEAB skrevs hösten 2009 med siktet inställt på en fungerande fjärrkylanläggning sommaren 2010. Bengt Dahlgren fick tillsammans med Landstinget Kronoberg göra en inventering av alla köldbärarsystemen, med en installerad effekt av cirka 2,5 MW och ett drygt 100-tal förbrukare.

Nästa del i arbetet blev att ta fram handlingar och sköta kontrollen av en entreprenad där alla shuntgrupper byggdes om till 2-vägsfunktion. Entreprenaden medförde också omfattande utbyten av injusteringsventiler, cirkulationspumpar och komplettering med flera avstängningsventiler och manometerställ för att kunna sektionera av och hålla koll på anläggningen. Under tiden fick Bengt Dahlgren projektera och sköta kontrollen i ytterligare två entreprenader; Projekteringen av fastighetens installationer i två kylcentraler utfördes på uppdrag av Landstinget Kronoberg och samtidigt gjordes motsvarande arbete åt VEAB på primärsidan i den båda fjärrkylcentralerna. VEAB tar över Landstingets befintliga kylmaskiner och kommer att producera fjärrkyla med dem via fjärrkylväxlare.

Först till hösten kommer fjärrkyla från biobränsleeldade absorptionskylmaskiner kunna levereras via kulvert från VEABs energiverk. De två fjärrkylcentralerna får då en total effekt av 4,6MW. Kyla ska produceras främst i energiverket, men vid driftstörningar och topplaster ska de befintliga kylmaskinerna användas.

Bengt Dahlgrens utför nu rörberäkning, injustering och driftsättning av det interna köldbärarsystemet. I fastigheten finns även ett annat köldbärarsystem på 300kW för året-runt-kyla. Det betjänar många viktiga processer som är känsliga för driftstörningar. Till hösten, när fjärrkylan varit i stabil drift ett tag kommer även detta system kopplas in på huvudköldbärarsystemet.

Text: Ola Gustafsson