Växjö – I startgroparna inför renovering av miljonprogrammet

Växjö – I startgroparna inför renovering av miljonprogrammet

Bengt Dahlgren i Växjö har fått i uppdrag av Växjöhem AB att dels ta fram energibesparande åtgärder med tillhörande kostandskalkyl inför framtida ombyggnad av fastigheten Alabastern, dels medverka vid VVS-projektering vid ombyggnad av 1 st typhus för att kunna prova valda tekniskalösningar samt visa framtida slutresultat.

Fastigheten består av 17 st byggnader med totalt 316 st lägenheter och har en A-temp på 27.441 m². Alabastern byggdes som en del av ”miljon­programmet” med byggstart 1968, byggnaderna är i tre plan med 2–4 trapphus och har F-ventilation samt fjärrvärme. För att visa skillnaderna mellan hur mycket energi de olika energibesparande åtgärderna sparar har vi tagit fram uppmätta förbrukningar av fjärrvärme, kallvatten och el samt befintliga byggnadsdelars areor och U-värden.

Därefter har vi skapat en för fastigheten gemensam modell i beräkningsprogrammet VIP+ som har anpassats för att teoretiskt uppnå den uppmätta verkligheten. Sedan har vi i VIP+ gjort olika energibesparande åtgärder (fönsterbyten, tilläggsisolering, solfångare, FTX- resp. FVP-ventilation, individuell mätning av varmt resp. kallt vatten etc). Resultatet har sedan presenterats enligt BELOK-metoden.

Text Lennarth Svensson, Växjö
Bild Växjöhem AB (modell gjord av Arkitektbolaget, Växjö)