Upprustning av Hötorgshallen

Upprustning av Hötorgshallen

Hötorgshallen i Stockholm ska genomgå en omfattande renovering och dessutom energieffektiviseras. Bengt Dahlgren Stockholm AB medverkar i projektet som miljösamordnare och för att projektera processkyla.

Fastigheten Beridarebanan 10 i Stockholm som bland annat inrymmer salu­hallen är en stor energislukare. Fastigheten omfattar ca 10.000 kvm och använder ca 6,6 GWh energi per år. Det motsvarar lika mycket energi som 275 ­normalstora villor använder under ett år.

I samband med renoveringen av Hötorgshallen ska fastigheten Beridarebanan 10 genomgå en omfattande energieffektivisering. Bengt Dahlgren Stockholm AB medverkar som miljösamordnare i projektet och har även anlitats för att projektera processkyla. Vi har upp­rättat ett projektanpassat miljöprogram i tidigt skede där mål kring energi, avfall, inomhusmiljö och materialval formulerats. Inför projekteringen upprättade Bengt Dahlgren en mall för egenkontroll avseende miljö och energi, ett verktyg som de anlitade projektörerna ska använda för att säkerställa att miljö- och energikraven i miljöprogrammet efterlevs.

Uppföljning mot ställda miljö- och energikrav kommer att ske under resterande byggprocessen, bland annat genom besök på byggarbetsplatsen. Då verksamheten i saluhallen ska pågå under byggprojektet är störningar som damning och buller viktiga att minimera under byggtiden. Projektet har även höga målsättningar gällande källsortering av avfall under byggproduktionen, vilket ställer höga krav på logistik.

Den befintliga saluhallen vid Hö­torget stod färdig 1958. Den drygt femtioåriga hallen är i stort behov av en genomgripande upprustning. Anläggningens kundflöde måste förbättras och hallen måste rustas för att möta framtidens myndighetskrav. På det nedre saluhallsplanet ska ytorna utnyttjas bättre för att få plats med fler handlare och på gatuplanet ska en anpassning till saluhall utföras. Rulltrappan ska bytas ut och placeras på annan plats och karuselldörrar ska installeras. Installationerna i Beridarebanan 10 ­behöver också en omfattande upprustning.

Tekniska installationer för saluhallen är mestadels från slutet av 50-talet och den obligatoriska ventilations-kontrollen är underkänd till stora delar. Ventilationen är undermålig i vissa utrymmen och värmeåtervinning av frånluft saknas i beredningsdel och garage. Kyldiskar kyls till stor del av handlarnas egna kylmaskiner, vilket ger ett värmeöverskott i hallen och en bullrig miljö.

Under vintertid är det problem med kallras ner i saluhallen. Överskottsvärme från det befintliga processkylsystemet tas inte tillvara utan kyls bort med fjärrkyla. Den befintliga belysningen är gammal och i behov av utbyte. Förutom att rusta Hötorgshallen med beredningsdel samt anpassa gatuplanet till saluhall så ingår även upprustning av tekniska system som försörjer Filmstaden.

Aggregaten som försörjer Filmstaden är ifrån 1995, men har dåliga verkningsgrader. Nya energieffektiva ventilationsaggregat ska förse både saluhallen och Filmstaden med behandlad luft. Styr- och reglerutrustningen som styr de tekniska systemen i Beridarebanan 10 är gammal och uttjänt, denna ska också bytas ut för att bättre kunna styra och driftoptimera fastigheten.

Energieffektiva åtgärder som planeras:
• Demontera lokala kyldiskar samt komplettera det befintliga processkylnätet för inkoppling av kyldiskar
• Tillvaratagande av överskottsvärme från kylmaskiner för uppvärmning samt för att värma tappvatten
• Ombyggnad av ventilationsaggregat som förser Filmstaden samt saluhallen och gatuplanet till aggregat med högre verkningsgrad för värme­återvinning
• Utbyte av gammal ineffektiv belysning
• Utbyte av entrédörrar till karuselldörrar
• Upprustning av styr- och reglersystemet för att underlätta driftoptimering samt få bättre kontroll över fastighetens tekniska system

Efter upprustning ska Beridarebanan 10 erbjuda en sund, trivsam och energieffektiv inomhusmiljö för både besökare och hyresgäster. Fastigheten ska uppfylla krav enligt ”green­building” och målet är att minska energianvändningen i fastigheten med 30 %. Detaljprojekteringen påbörjas under våren och produktionen beräknas dra igång till sommaren. Projektet ­beräknas vara klart till utgången av 2012.

Beställare: Fastighetskontoret, Stockholms stad
Miljösamordnare: Bengt Dahlgren AB