Spännande framtid med BIM – Building Information Modeling

Ett vanligt misstag många gör att de ­likställer BIM med 3D-CAD. BIM innehåller så mycket mer än det grafiska.

För att enkelt förklara BIM kan man tänka sig att man för en hel byggnad integrerar ihop beskrivningar, mängdförteckningar, rumfunktionsprogram, beräkningsresultat mm. med en enda stor ritningsfil. All tänkbar information som tas fram för ett byggprojekt lagras i ett gemensamt format på ett ställe. Varje aktör utnyttjar och fyller på modellen med information. På detta sätt kan man få en obruten kedja med information från projekteringen till bygghandling och slutligen för fastighetsdrift. Målet är att få en effektivare byggprocess med högre kvalitet och lägre kostnader även för fastighetsdriften. Med BIM kan vi synliggöra fel och brister på ett tidigt stadium och justera dem i tid och framför allt inom de uppställda ­ekonomiska ramarna för projekteringen. Man pratar om att totalt kunna sänka byggkostnader i storleksordningen 30 % för ett BIM-projekt.

På Bengt Dahlgren AB arbetar vi nu med ett utvecklingsprojekt för att få fram vårt förhållningssätt till BIM, främst igenom Autodesk programvaran Revit MEP med Cadcoms vvs-aplikation MagiCAD. Revit plattformen finns i ett antal olika versioner t ex. ”Revit Structure” för byggnadskonstruktörer och ”Revit architecture” för arkitekter. Revit MEP är alltså Bengt Dahlgrens plattform där MEP står för Mechanical, Electrical, and Plumbing. Revit kommer att medge betydligt större ­möjligheter för oss att på ett integrerat sätt att arbeta med BIM och våra medkonsulter.

Alla byggprojekt har olika behov av BIM och därför har vi försökt att vara tidigt ute och skaffa oss kunskap om BIM. Vi tar även detta steget för att redan i dagsläget kunna bistå våra kunder med kunskapshjälp angående BIM. Det krävs mycket arbete för att få en hållbar utveckling och vi som är i branschen bör inte rusa blint in i detta utan ta flera små steg i utvecklingen och på ett sätt där alla aktörer är med och samverkar. Utan samverkan kommer det helt enkelt inte bli någon bra BIM. På detta sätt kommer vi också snabbt fram till vilken nivå och den mängd information som behövs för olika typer av byggprojekt.

För att nå ett lyckat BIM projekt krävs också en bra och tydlig styrning av när, var och hur samt vilken information som skall levereras till modellen. Det kan vara så att de projekteringsrutiner och vedertagna sätt som idag används måste arbetas om. Det kan komma att krävas en öppenhet och nytänkande som idag som går i mot de rådande företagskulturer som finns, åtminstone i början innan vi har hittat ett vedertaget sätt för samverkan.

Något som är viktigt är att vi varken bygger upp en övertro eller fördomar för BIM, då det inte kommer att bli bättre än vad vi gör det till. BIM är en spännande framtid och utmaning, där Bengt Dahlgren AB som ett ledande teknikföretag inom VVS kommer att sträva för en utveckling framåt.

TEXT Martin Lundgren, Göteborg