Operation tillbyggnad

Operation tillbyggnad

Bengt Dahlgren AB har via Wihlborgs Fastighets AB fått förtroendet att medverka vid om- och tillbyggnad av det gamla Regionhuset i Lund, till Psykiatrisk klinik åt Region-Skåne.

Då stort fokus ligger på energianvändning kommer byggnaden att klara kraven för att bli GreenBuilding certifierad samt uppfylla krav för att erhålla certifikat i miljöbyggnad.

Uppdraget omfattar ombyggnad av Region Skånes Regionhus, från 1968, på ca. 17 000 m2 och en tillbyggnad på ca. 12 000 m2. Byggnaden består av 3 våningsplan som kommer att innehålla administrationslokaler för öppenvård, vårdavdelningar med ca. 107 platser, akutmottagning, träningskök för patienter med ätstörningsproblem, lokaler för olika former av behandling t.e.x. ljus-behandling, sjukgymnastik och ett storkök.

Bengt Dahlgren AB:s åtagande har varit att upprätta program- och systemhandlingar för upphandling av entreprenörer på totalentreprenad, omfattande VVS-, Styr- & Övervaknings- och sprinklerinstallationer samt energisamordning. I utförandeskedet har Bengt Dahlgren AB fått fortsatt förtroende att detaljprojektera VS- och Sprinklerinstallationen åt AB Rörläggaren respektive C2M. Åt Sydtotal är uppdragets omfattning att projektleda och handlägga luftbehandlingsprojekteringen, då Sydtotal själv ritar anläggningen i CadVent.

I den befintliga byggnaden har extra mycket fokus lagts på systemupp-byggnad och samordning av installationer, då takhöjden är begränsad till endast 2,7 m i stora delar av byggnaden. I vårdrum inom vårdavdelningar ställs höga säkerhetskrav vilket påverkar val och utformning av installationer, för att undvika att patienter skadar sig själva eller personal.

Inflyttning är beräknad till sommaren 2013 vilket medför att projektering och utförande sker parallellt.

Text: Magnus Nilsson, Malmö

Bild: White Arkitekter AB