Nytt uppdrag för Bengt Dahlgren: Varvsholmen i Kalmar

Nytt uppdrag för Bengt Dahlgren: Varvsholmen i Kalmar

Bengt Dahlgren i Växjö har fått i uppdrag av CA-Fastigheter i Kalmar att ta fram ramhandlingar för ett nybyggnadsprojekt på Varvsholmen i Kalmar. Byggnaden är i den högsta delen åtta våningar och takvåningarna har generösa balkonger med en fantastisk utsikt över Kalmar sund. Projektet består av vårdboende 3.800 m² och lägenheter 9.000 m². Av de totalt 91 st lägenheterna är 19 st trygghetsboende med förhöjd tillgänglighet, 26 st är hyresrätter och 46 st är bostadsrätter.  Därutöver ska i markplan inrymmas ett antal mindre butiker och ett parkeringsgarage.

Byggnaden är indelad i tre olika fastigheter vilket ställer krav på uppdelning av såväl värme- och vattenförsörjning som ventilationssystem. Alla delar av huset ska förses med FTX-ventilation och golvvärme för bästa boendekomfort.Vårdboendet förses med boendesprinkler.Bengt Dahlgrens uppdrag omfattar VS, Ventilation, Styr & Övervakning och ­Sprinkler. Därutöver har vi anlitats för ­verifiering av den brandtekniska lösningen av ventilationssystemet.

TEXT Jon Lindskog, Växjö
BILD Mats Dahlström Arkitektkontor AB