Nytt HT-centrum

Nytt HT-centrum

Från och med sommaren 2014 blir gamla Zoologen och Zoofysiologen, tillsammans med grannen Språk- och litteraturcentrum som Bengt Dahlgren projekterade under 2001–2004, den centrala mötesplatsen för studenter och lärare inom humaniora och teologi. HT-fakulteterna knyts samman geografiskt och ett nytt HT-centrum bildas. Akademiska Hus äger och förvaltar fastig-heterna samt svarar för projektering och kommande byggnation. Leif Jacobsson från Akademiska Hus Syd är  projektledare.

Två befintliga fastigheter binds samman med en ny byggnadsdel till ett komplex på 17 500m2.

Pågående systemhadlingsskede beräknas att vara färdigt till årsskiftet 2011/12 med efterföljande bygghandligsprojektering till hösten 2012. Energi-målet för byggnaden är Miljöbyggnad silver. En energimodell i VIP+ har använts i projektet sedan programhandlingarna och förfinats efterhand för att kunna optimera energiprestanda.

Systemval är VAV-system med motoriserade don och låg inblåsnings-temperatur samt luftbehandlingsaggregat med roterande värmeväxlare.  Beredning av tappvarmvatten sker lokalt med mindre elbredare för att minimera vvc förluster. Total projekterad maximal luftmängd för hela anläggningen är 48m3/s.

Hela systemhandlingsskedet har projekterats i 3D både från arkitekten samt på VVS, El och sprinkler. Befintliga byggnader har mätts upp och ritas upp i Revit.

Fakta Zoologen

BYGGHERRE: Akademiska Hus