Nya miljöklassningar

Bengt Dahlgren hjälper er med miljöklassning enligt BREEAM. BREEAM är ett brittiskt system för miljöklassning som i Sverige främst används för ny-byggnation. Systemet omfattar management, hälsa och välbefinnande, energi, transport, vatten, material och avfall, markanvändning och ekologi samt förorening.

BREEAM har ca 115 000 certifierade byggnader varav ett fåtal i Sverige. Sweden Green Building Council arbetar i dagsläget med att ta fram en svensk version av BREEAM som kommer att kunna användas för kontor och liknande byggnader.

Bengt Dahlgren i Göteborg är först ut med licensierad BREEAM Assessor. Detta innebär att vi kan hjälpa till med allt ifrån en första uppskattning av möjligt betyg för en byggnad till registrering och inskickande av klassnings-underlag till BREEAM. Bengt Dahlgren AB arbetar för närvarande med BREEAM-klassningar i ett flertal nybyggnadsprojekt.

Inom kort kommer även kontoren i Malmö och Stockholm att få licensierad personal.

Text: Maria Perzon, Göteborg