Ny Max-restaurang med miljöfokus

Ny Max-restaurang med miljöfokus

Den 1 september öppnade Max Hamburgerrestauranger en ny restaurang i Arninge utanför Stockholm. Restaurangen är byggd som Max miljöhus, som numera används vid alla nyetableringar från Max där det är möjligt.

Med gräs på taket påminner Max miljöhus om gamla tiders husbyggen, fast i ultramodern tappning där maximal ­energiåtervinning är målet. Huset lever på ett sätt sitt eget liv, där bland ­annat ventilationen anpassar sig efter hur många som vistas i byggnaden.

Bengt Dahlgren Stockholm AB har hjälpt Max med miljöklassning och ­energirådgivning, VVS och kylprojektering vid framtagandet av det nya huset.

Max miljöhus innebär:

• Byggnaden uppfyller Boverkets krav för miljöklassad byggnad.

• Alla hamburgare grillas med solceller

• Skyltarna har LED eller longlife lysrör, ingen neon.

• Belysningens energianvändning är reducerad med 50 procent.

• Byggnaden är värmetrög, vilket ger lägre energiförbrukning vid uppvärmning och nedkylning.

• Byggnaden är miljöklassad enligt svenskt miljöklassningssystem.

• Ventilationssystemet styrs av antal gäster i restaurangen, vilket ger optimal energiförbrukning.• Laddstolpar för elbilar finns tillgängliga utanför restaurangen.

• Vältbetong istället för asfalt minskar användningen av fossila bränslen.

• Byggnaden består av betong, glas och aluminium vilket minskar bygg­avfallet.

• Uppvärmning styrs av fjärr- eller bergvärme.

• Taket är täckt med sedum som ger liten belastning på takavvattningen, isolerar byggnaden samt återskapar mark­vegetationen.

• Allt material är fritt från bly, halogen och ftalat.

– Vi ska bygga ungefär 45 nya restauranger på drygt fyra år, merparten av dem är i Stockholm, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger AB. Området vid Arningen har varit en vit fläck för oss och det är jättekul att vi har fått till den här etableringen. Det här blir den första restaurangen i det här området, men inte den sista. Vi har hållit på och letat efter ett bra läge i det här området i säkert åtta år.

– Vår vision är att i vår bransch vara ledande i hela världen inom klimat- och miljöarbetet. Vi ligger redan i framkant med allt ifrån att vi klimatdeklarerar allt och klimatkompenserar alla våra utsläpp inklusive våra leverantörers och genom trädplantering i Afrika. Vi genomför en rad olika åtgärder för att minska vår klimatpåverkan. En väldigt viktig del är byggnaderna och det är därför vi har tagit fram miljöhuset. Vi är glada och stolta över att vi ha lyckats med detta, betonar Richard Bergfors.

– Det handlar om en ständig utveckling och det kommer hela tiden ny teknik och nya sätt att bygga. Miljöhuset kommer säkert att se annorlunda ut om några år. Även om restaurangerna som sådana långt ifrån står för den största delen miljöpåverkan från oss bidrar ändå detta med mycket, avslutar Richard Bergfors.

Max har öppnat en rad nya ­restauranger under det här året och under hösten fortsätter expansionen med nya restauranger i Falun, Kalmar och Malmö. Den 21 maj öppnade Max den första ­restaurangen enligt konceptet Max miljöhus, den är belägen vid E18 i En­köping. Totalt finns fyra restauranger byggda enligt Max miljöhus. Max har totalt 75 restauranger i Sverige och cirka 2.500 anställda.

FAKTA MAX NYBYGGNATION
Bruttoyta: 400 kvm
Byggstart: mars-april 2010
Invigning: september 2010