Ny energiplan för Värmdö kommun

Värmdö kommun har en formulerad miljöpolicy som lett till strategiska mål inom miljö, energi, klimat och transport.

Strategin är framtagen utifrån internationella klimat-, energi- och miljömål från FN och EU samt Kyotoprotkollet samt nationella mål från riksdag och regering.

Detta har lett till fokus på nedanstående områden:

• energieffektiva lönsamma investeringar

• uppföljning och analys av energianvändningen

• implementering av energiledningsrutiner

• ny energieffektiv teknik

• energiförsörjning

• nöjda hyresgäster

Ett viktigt steg i att förverkliga strategin om minskad klimatpåverkan från fastigheternas energianvänding är att upprätta energiplaner för strategiska områden.

Dessa områden är i detta skede:

• implementering av förnyelsebara energikällor

• konvertering av oljeeldade anläggningar till andra energislag med mindre miljöpåverkan

• minskning av energianvändningen för fastighetsbeståndet

Bengt Dahlgren AB har i uppdrag att hjälpa till att ta fram ovanstående energiplaner.

Tidigare har Bengt Dahlgren AB även hjälpt till med att genomföra en kartläggning av energianvändningen i fastighetsbeståndet för att klargöra och sammanställa hur mycket energi som går åt samt vilken typ av energi som används.

Denna kartläggning har legat till grund för vilka fastigheter som fokuserats på gällande energiplanerna.

I arbetet med energiplanerna görs en prioritering baserat på ovanstående kartläggning. På utvalda objekt genomförs ett platsbesök för att kunna komma fram till lämpliga åtgärdsförslag i energiplanerna. Då utvärderas tekniska parametrar, utrymmeskrav/möjligheter samt eventuella investeringars lönsamhet.

Detta är ett utmärkt sätt för oss att komma vidare i vårt arbete att minska miljöbelastningen från våra fastigheter, säger Per Hallsten , fastighetschef på Värmdö kommun.

Text: Joakim Nordemo, Stockholm