Nu blir det varmare! Konvertering från direktel i Härnösand

Nu blir det varmare! Konvertering från direktel i Härnösand

Lagom till julen 2010 kunde Härnösandshus hyresgäster på Sidensvansvägen för första gången känna på värmen från sina nya vattenburna radiatorer. Nu går Härnösandshus vidare och konverterar ytterligare fastigheter från direktverkande el till fjärrvärme, denna gång på Lövsångarvägen som ligger i samma bostadsområde som Sidensvansvägen.

– Vi tar med oss mycket av de erfarenheter som vi fick vid konverteringen på Sidensvansvägen, berättar Clemens Brännström som är driftchef vid Härnösandshus. Även om vi inte hade några större problem där så hittar man alltid något att förbättra till nästa projekt.

Det som ställde till mest problem på Sidensvansvägen var vintern som kom tidigt och blev mycket kall. Faktum är att Härnösand hade mest snö i hela landet i vintras. Snö och kyla är som bekant inte de bästa förutsättningarna när man skall dra fram fjärrvärme i mark. Denna gång kommer konverteringen att ske under en gynnsammare säsong nämligen augusti och september.

Idrifttagning och injustering är punkter som Härnösandshus trycker extra hårt på vid konverteringen. Bland annat så kommer radiatortermostaterna att monteras först efter 6 månaders drift under vintersäsong. På så sett ges möjlighet att hitta rätt börvärden för reglercentralernas reglerkurvor. I samma veva som man går in i fastigheterna för att utföra konverteringen passar man också på att modernisera och ­effektivisera ventilationssystemen.

Äldre ventilationsaggregat byts ut mot nya med roterande växlare samtidigt som kanaler och don rensas och fräschas upp. Det värmesystem som Härnösandshus valt att satsa på är ett traditionellt tvårörssystem med individuella värmeväxlare för respektive lägenhet. Det finns då goda möjligheter att följa för-brukningen och upptäcka eventuella avvikelser mellan lägenheterna.

– Möjlighet till individuell mätning är något som vi tror kommer att kunna påverka energiförbrukning och miljöpåverkan i framtiden avslutar Clemens.

FAKTA:
Beställare: Härnösandshus AB