Norrporten valde Bengt Dahlgren till sin p/t utbildning

Norrporten valde Bengt Dahlgren till sin p/t utbildning

Norrporten letade efter en utbildning som kunde ge de ­anställda ”fingertoppskänsla” – och fann Bengt Dahlgren. Nu är utbildningen igång och driftchefen Mattias Lyxell är mycket nöjd.

Under hösten 2010 började Bengt Dahlgren i Härnösand/Stockholm att vidareutbilda Norrportens drifttekniker i Sundsvall. Initiativet till utbildningen togs av Norrportens driftchef i Sundsvall, ­Mattias Lyxell.

– Vi letade efter en utbildning som ­passade vår organisation och fastighetsbestånd utan att hitta något som passade, men så läste jag en artikel i Energi och Miljö som handlade om en företagsanpassad utbildning som bedrevs i Bromölla. Artikeln som Mattias fastnade för beskrev en utbildning som med framgång hade genomförts med drifttekniker på plats i det egna fastighetsbeståndet.

– Bakgrunden till att vi vill vidareutbilda våra drifttekniker ligger i grund och botten i vårt mål att bli mer energi- och miljö­medvetna. Som ett led i detta har vi valt att ta ett större eget ansvar för våra anläggningar genom att köpa in mindre extern hjälp med drift och energioptimering, fortsätter Mattias.

– Vi vill helt enkelt ha egen ”fingertoppskänsla” för våra anläggningar, dess status och behov. Varje utbildningstillfälle består av två dagar. Norrporten har valt att dela upp de 8 driftteknikerna i två grupper och en grupp per dag genomför utbildningsmomentet. På så sätt ges ­möjlighet för varje deltagare att få ­maximalt utbyte av utbildningen. Varje kursdag består av två delar. Första delen består av ett teoripass, som beroende av dagens ämne, baserar sig på drifteknik­ernas egna fastigheter och problemställningar.

Eftermiddagspasset består sedan av att omsätta förmiddagens teori i praktik i den egna anläggningen. Under april 2011 avslutades det första utbildningspaketet på 8 kurs-tillfällen. Luftflödesmätning, felsökning av värmesystem, -energi -kyl samt styr och reglerteknik är några av de ämnen som har varit uppe på schemat. Inför varje kurstillfälle har samråd mellan Bengt Dahlgren och Norrporten skett och man har planerat vad som skall vara på ­schemat för det kommande utbildningstillfället baserat på föregående kurs, vad som är aktuellt i den egna verksamheten samt när på säsongen man befinner sig. Felsökning av värmesystem görs lämpligen bäst när det är minusgrader ute.

– Vårt mål med utbildningen är att höja vår lägstanivå till en hög nivå, tillägger Mattias. Vår plan är sedan att fortsätta utbilda våra drifttekniker på individnivå inom ett antal specialområden. På så sätt kan teknikerna sedan ta hjälp av varandra och dela på kunnandet. På frågan om vad som Mattias ser som de största fördelarna med utbildningen svarar han möjligheten att påverka innehållet, slippa skicka iväg personal till andra delar av Sverige med ökade kostnader och längre frånvaro av personal som följd. Till sist kan vi inte låta bli att fråga hur Bengt Dahlgrens personal har skött uppdraget?

– Vi är mycket nöjda. Kursledarnas ­kunskap och flexibilitet har varit mycket bra, med deras kunskap så skulle vi kunna lägga 8 utbildningstillfällen bara på värme.

• P/t står för praktisk/teoretisk
• Utgår ifrån driftteknikernas för-kunskaper och behov
• Kurserna hålls på plats i elevernas egna fastigheter.
• Utbildare är erfarna Bengt Dahlgren-medarbetare som handplockas utifrån aktuellt behov.

TEXT Anders Jonsson, Härnösand