Nordea har anpassat kontoret för framtiden

Nordea har anpassat kontoret för framtiden

Nordea har totalt ca 300 kontor spritt över Sverige, varav merparten är koncentrerade till storstadsområdena.

Man har inom Nordea arbetat fram ett nytt kontorskoncept med öppna planlösningar där en sk. Floormanager skall leda kunden rätt inom kontoret. Syftet med detta är att förstärka kundframtoningen och därmed möta ökad konkurrens. Konceptet är tänkt att under de närmaste åren implementeras i Nordeas hela kontorsbestånd i Norden. Som följd av det nya kontorskonceptet genomförs en effektivisering och anpassning av personalstyrkan totalt inom banken.

Bengt Dahlgren AB har tillsammans med Niras projektledare under året börjat hjälpa Nordea i arbetet med att se över sina bankkontor för att möta såväl ökad konkurrens som den egna kundframtoningen. Projektet påbörjades för Nordeas del i Öresund och Sörmland/Östergötland, därefter bankkontor inom Stockholms- och Göteborgsregionen, för att framgent fortsätta med flertalet övriga kontor.

Ledstjärna och fokus för installationerna inom projektet har varit energi-medvetenhet, hållbarhet och miljö- och kvalitetsmässighet. Exempelvis VAV-lösningar, dvs luft efter behov, där så är motiverat. Det vanligaste är att Nordea är hyresgäst i de befintliga lokalerna, varför de installationstekniska förutsättningarna varierar för varje kontor. Möjligheterna att genomföra förändringar beror av hyreskontrakt, byggnadernas befintliga förutsättningar samt även i många fall också av vissa byggnaders kulturminnesmärkning.

Bengt Dahlgrens roll i detta är att i tidigt skede bistå och hjälpa banken att arbeta fram installationskoncept anpassat för varje enskilt kontor. Varje kontor är sedan ett eget projekt som var för sig genomförs som egna total-entreprenader.

Fakta Nordea

Nordea har 1400 kontor och  verksamhet på nio hemmamarknader, Danmark, Finland, Norge och Sverige, samt de nya europeiska marknaderna Estland, Lettland, Litauen, Polen och Ryssland.

Text: Anders Björk, Stockholm

Bild: Sweco Avista