Lyckad webbenkät för Ystad kommun

Lyckad webbenkät för Ystad kommun

En webb-baserad klimatenkät blev lösningen när Ystad kommun ville ta mått på inomhusklimatet i sina kommunala anläggningar. Bengt Dahlgren framställde enkäten och som skickades ut till all kommunal personal – med mycket gott resultat.

I början av 2007 inleddes arbetet med klimatenkäterna och enkäten skickades till de första byggnaderna i Ystad kommun. Enkäterna skickades till personal på skolor, förskolor, äldreboenden, kommunens egna kontor och nu 2010, nästan 4 år senare, har större delen av de kommunalt anställda besvarat enkäten.

– Det blev en otrolig respons på enkäterna, svarsfrekvensen var högre än man vågat hoppas på, menar Olof Hübner som är fastighetschef i Ystad kommun.

Enkäten har framställts av Anders Löfberg och Joacim Tydén på Bengt Dahlgren och har utarbetats för att lyfta fram inomhusklimat ur två aspekter. I första delen får respondenterna svara på frågor om besvärsfaktorer för att man ska kunna kartlägga om personen i fråga tycker att det är för varmt, kallt, drag, instängd luft, buller mm i de rum han eller hon arbetar i. I den andra delen fokuserades det på hälsobesvär för att se om personalen besväras av exempelvis klåda, huvudvärk, trötthet mm. Utformandet av -enkäten skedde i samarbete med Klas Nordström från Lunds universitet och Dan Nordström från Yrkesmedicin i Uppsala. Utifrån svaren har problemområden kartlagts och bedömningar gjorts för att åtgärda detta, av både hälsoskäl och för att kunna effektivisera energianvändningen.

– Enkäterna visade bland annat på att vi hade för hög rumstemperatur i några lokaler, torr luft på somliga av skolorna, damm, smuts samt problem med buller i vissa fastigheter, säger Olof Hübner.

När resultaten var sammanställda var nästa steg att åtgärda problemen. I samarbete med Bengt Dahlgren inleddes ett program och energiledningssystem för samtliga fastigheter som deltagit i undersökningen. Redan nu ser de stora skillnader och positiva resultat av arbetet. Man började med att göra någonting åt de största klagomålen från personalen. Fyra uppföljningar har gjorts sedan dess och dessa har visat på att personalen är mycket nöjd och att man också börjat spara energi i enlighet med de uppsatta mål som gjorts.

Olof Hübner är mycket nöjd över samarbetet med Bengt Dahlgren och menar att detta projekt väckt positiv uppmärksamhet från politiker och Energimyndigheten. Därför har kommunen fått mycket stöd för att lyckas med de nödvändiga åtgärderna att sänka energianvändningen och förbättra förutsättningarna för sin personal.

– Enkäterna har inte bara visat på värme, vvs, osv. utan även hur man mår som anställd i kommunen. Personalen har fått chansen att säga sitt och vi är mycket nöjda över detta, menar Olof.

Vi är nu inne på vårt 4:e år med våra klimatenkäter. Vi har över 4000 enkätsvar i vår senaste databas, flertalet kopplade till någon form av Energi, Klimat och InstallationsBedömning (EKIB). Den samlade informationen är av så hög kvalitet att vi startar ett forskningsprojekt. Ett forskningsprojekt om samband mellan sjukhussymtom, inomhusklimatbesvär och energifrågor planeras i samarbete med Bengt Dahlgren AB, Arbets- och miljömedicin, Uppsala och Lunds Universitet. Projektet kommer att ledas av docent Dan Norbäck, och i projektet deltar också Klas Nordström, Lunds Universitet, Joacim Tydén och Anders Löfberg, Bengt Dahlgren AB.

Text: Anders Löfberg och Joacim Tydén