LEED på ingång – vid Kungens Kurva

LEED på ingång – vid Kungens Kurva

IKANO Fastigheter bygger ett nytt köpcentrum, Kungens Kurva i Stockholm på 25 000 m2. Köpcentret skall byggas med stor miljöhänsyn samt ha låg energianvändning. IKANO har därför valt att klassa byggnaden med det internationella miljöklassningssystemet LEED.

Bengt Dahlgren AB har under ramhandlingsskedet tagit fram ett miljö- och energiprogram för nybyggnationen. Detta miljö- och energiprogram omfattar dels de krav som ställs för att kunna klassa byggnaden enligt LEED med nivå Gold, dels IKANOs interna miljökrav. Under byggskedet fortsätter Bengt Dahlgren som LEED-samordnare för att stötta projektaktörerna, följa upp att kraven uppfylls och sammanställa klassningsunderlag.

LEED är ett amerikanskt system för miljöklassning som i Sverige främst används för nybyggnation. Systemet omfattar plats- och landanvändning, vattenanvändning, energi och atmosfär, material och resurser, innemiljö samt innovation.

LEED har ca 9 000 certifierade byggnader varav ett tiotal i Sverige. Sweden Green Building Council arbetar i dagsläget med att ta fram gemensamma svenska tolkningar av LEED, bland annat vad gäller hur fjärrvärme och fjärrkyla ska hanteras.

Bengt Dahlgren har personer som är utbildade inom LEED i både Göteborg, Stockholm och Malmö. Bengt Dahlgren har dessutom en person som är LEED Green Associate.Förutom Kungens Kurva arbetar Bengt Dahlgren i dagsläget i ett antal projekt som klassas enligt LEED.

Bengt Dahlgren ansvarar även för projektering av ramhandlingar för VVS och sprinkler samt brandskydd för Kungens Kurva.

Text: Maria Perzon och Tobias Hellgren, Göteborg

Bild: Ågrenkonsult AB