Laponia: Naturum för kunskap om Världsarvet

Laponia: Naturum för kunskap om Världsarvet

Vid Stora Sjöfallet (Stuor Mourkke) kommer Länsstyrelsen Norr­botten att uppföra ett naturum. Området Laponia ligger sedan 1996 på UNESCO:s världsarvslista. Den storslagna fjällvärlden och säregna naturen som Laponia innefattar, innehåller nationalparker och naturreservat. I området som har en levande samisk kultur finns bosättningar och betesmarker för renhjordar.

Naturumet kommer att byggas på en udde vid Vietasjåkk och med hela fjällvärlden som ett fantastiskt panorama utanför. Naturumets utställningsytor, hörsal, cafédel med tillhörande kök samt reception och kontor gör att besökare kommer att får ökad förståelse och kunskap om Laponia:s särart. Byggnaden kommer att byggas på plintar i ett plan.

Utanför klimatskalet monteras ett ytskikt på distans av träbjälkar av furu som staplas med en förskjutning ovanpå varandra. Ytskikt på tak utgörs av ett brädtak av furu. Det stränga vinterklimatet och byggnadens utsatta läge för väder och vind gör att klimatskal och installations­system får utföras med stor omsorg för att klara såväl energi- som driftkrav. Som värmekälla installeras en bergvärmepump och med en elpanna som spetsvärme. Kall- och spillvatten ansluts till Vattenfalls anläggning ca 1 km bort.

Yta: 940 m2
Beställare: Länsstyrelsen Norrbotten