Ideon Gateway: Lunds nya landmärke

Ideon Gateway: Lunds nya landmärke

Ikano Fastigheter skall inom kort påbörja bygget av Lunds högsta byggnad, Ideon Gateway. Den nya fastigheten skall bli ett hotell- och kontorshus med hela 19 våningar och en totalhöjd på 75 meter. Fasaden skall bli helt i glas och kommer att skifta i färg beroende från vilket håll man tittar.

Bakom utformningen av byggnaden står arkitektbyrån Uulas Arkitekter AB. Den första hyresgästen har redan fastslagits att bli hotellkedjan Elite Hotels som kommer att öppna upp ett nytt hotell i byggnaden med hela 14 våningsplan.

Det nya hotell- och kontors­komplexet kommer att bli ett tillskott till Ideon Science Park och kontoren är ­utformade för mindre och medelstora företag, företag som fortfarande utvecklas. Ideon Gateway kommer att innehålla många annorlunda mötesplatser där kontor och arbetsplats anpassas unikt för individen. Visionen med byggnaden är att skapa en mötesplats för kreativitet och nyskapande där olika verksamheter är representerade som kan korsbefrukta, och dra nytta av, varandra.

Bengt Dahlgren har varit involverade i projektet redan sedan dess linda och har gjort ramhandlingarna för VVS, brand och sprinkler samt konsulterade i riskhanteringsfrågor. Bengt Dahlgrens Malmökontor har, av YIT, även fått uppdraget att genomföra projekteringen av VS där Christer Trumstedt kommer att ha rollen som projektansvarig.

Byggnaden kommer att förses med värme och kyla via en värme-/kylpump med tillhörande borrhålslager. Värme- och kylsystem energimäts separat för hotell och kontorsverksamhet. Den höga byggnadshöjden gör att vissa system får delas pga det höga statiska trycket.

Utöver VS står Bengt Dahlgren för brandprojektering samt energi­samordning där Erik Almgren respektive Catarina Warfvinge är projektansvariga. De första spadtagen är planerade att tas under sista kvartalet av 2010 och lokalerna beräknas vara klara för inflyttning i juli 2012. Vi ser med spänning fram emot att följa Lunds ny landmärke ta form.

FAKTA IDEON GATEWAY
Arkitekt: Uulas arkitekter AB