Energi & miljötekniska föreningen och Bengt Dahlgren

Energi & miljötekniska föreningen och Bengt Dahlgren

Utvecklingen i branschen går snabbt, och för att utvecklas ­kontinuerligt, är det viktigt att träffa andra likasinnade. Att ta del av det som EMTF kan erbjuda är ett sätt åstad­komma detta. Föreningen är en mötesplats där du har utomordentliga möjligheter att träffa kollegor och knyta kontakter inom branscher.

Så här säger föreningen om vad den kan erbjuda dig som vill vara medlem: Du får verktyg för att kunna utvecklas. Du får möjligheter till att skapa kontakter och göra affärer med kollegor - både här i Sverige och globalt. Vi ger dig kunskap och därmed ökad kompetens. Det kitt som håller oss samman är energi- och miljöteknik i alla dess former. På vår hemsida www.emtf.se finns ständigt ny och uppdaterad information, liksom inbjudningar till månadsluncher, lokal­träffar och seminarium. Fylliga reportage om branschen hittar du i vårt magasin - ”Energi & Miljö” – som du får varje månad.

Att utbyta erfarenheter med varandra över landets gränser är viktigt – inte minst nu, när utvecklingen inom vårt område går snabbt, krävs kunskap. Vi samverkar därför med flera stora liknande organisationer inom Norden, Europa och i USA. Målet är att ge medlemmarna tillgång till ökad kompetens. Hur är föreningen organiserad: Föreningen är uppdelad i 31 lokalavdelningar. Dessa (även centralt) arrangerar varje år ett stort antal olika aktiviteter. Dessutom anordnas hög­kvalitativa och välbesökta seminarier, kurser och konferenser inom olika aktuella områden. Inom lokalavdelningarna finns också grupperingar för yngre, EMTF-35-grupper. Sådana grupper finns i Göteborg, Stockholm, Jönköping, Umeå, Malmö och Örebro.

Är du också intresserad av energi och miljötekniska frågor, och vill träffa andra likasinnade, då kan föreningen vara något för dig. Gå gärna in på www.emtf.se, klicka på lokal­avdelningarna, och ta kontakt med den lokalförening som är närmast dig. Kanhända träffar du på någon av följande medarbetare från Bengt Dahlgren AB, som är några av dem som för tillfället är engagerade i föreningen. Se gärna även övriga notiser i detta nummer som berättar om några utvalda aktiviteter runt om i Sverige, arrangerade av Energi och miljötekniska föreningen.

Röster från våra lokalföreningar:

Christian Rasmussen, Bengt Dahlgren Borås
– Jag har varit aktiv i Borås Lokalförening i ca 1 år, och hjälpt till med att arrangera aktiviteter i Borås. Lokalföreningen i Borås har anordnat ett antal olika välbesökta aktiviteter. Allt ifrån besök på världens högsta ackumulatortank, till lunchföredrag om Passivhus. I skrivande stund så var den senaste aktiviteten ett lunchföredrag om värmeåtervinning. Som bland annat handlade om den teknikupphandling som beställargruppen bostäder har gjort. Föredraget var lyckat på många sätt, dels genom att det var välbesökt, men också genom att besökarnas branschtillhörighet varierade stort. Det var allt från VVS-konsulter och VVS-inspektörer till rörentreprenörer och fastighetsägare.

Renate Rook Sandehl, Bengt Dahlgren Stockholm
–Jag har varit engagerad i Energi & Miljötekniska föreningen, som lokal kontaktperson för Stockholm i 1,5 år. Vi försöker få en bredd på det tekniska innehållet i föredragen, så att det ska intressera så många som möjligt av medlemmarna. Till exempel så innehöll föredraget i maj information om BIM och 3D-projektering. Föredragshållare var Tomas Engdahl från Bengt Dahlgren Stockholm AB. Teknikluncherna/föredragen är välbesökta och oftast fullsatta. De har fått sätta in extra tillfällen när intresset varit extra stort, som till exempel när Petri Tuomela, från Skorstenfejarnas riksförbund, informerade om de nya branschrekommendationerna för imkanaler. I Stockholm arrangeras varje år dessutom flera olika stående event, såsom fågelskådning, EMTF-golfen, Rörkappen och Motorcykeltur. Man har dessutom, precis som på fler orter, startat en <35-avdelning, där man med hjälp av aktiviteter och studiebesök, ska samla branschens unga förmågor och skapa breda nätverk.

OM föreningen
• Energi- och Miljötekniska Föreningen grundades redan 1909.
• Medlemmarna är fysiska personer med intresse för installationstekniska frågor.
• Av nästan 7 500 medlemmar har fler än 90 procent ingenjörsexamen eller motsvarande. Föreningen är mångfacetterad: från forskare, professorer, tillverkare och säljare över till
inspektörer, kontrollanter och mättekniker.
• För mer information, och vad det kostar att bli medlem, se www.emtf.

Vill du veta mer?
Arne Östberg, Göteborg: 031 – 720 25 85