Ebo effektiviserar sina byggnader

Ebo effektiviserar sina byggnader

Eslövs kommuns bostadsbolag (ebo) har i ett samarbete med Bengt Dahlgren genomfört energikartläggningar på ebo:s installationstäta byggnader.

Drygt 2000 lägenheter förvaltas av ebo i Eslövs kommun. Bostadsbolaget har en gedigen organisation där energi och miljöfrågor prioriteras högt. Den stabila ekonomin i företaget har under de senaste åren gjort det möjligt att satsa stora belopp på underhåll och förnyelse av deras bostadsområden. Ebo är med i Skåneinitiativet, tillsammans med ett 100-tal andra bostadsföretag vars gemensamma mål är att minska energianvändningen med 20 procent med basår 2007 fram tills 2016. Med anledning av detta beslutade ebo att samarbeta tillsammans med Bengt Dahlgren. Ansvarig för projektet är Thomas Persson.

Arbetet har inneburit energideklarationer kombinerat med energianalyser. Inför energideklarationerna genomförde Bengt Dahlgren, Energi- och Klimat och installationsbedömningar (EKIB) av ebos installationstäta byggnader. Resultatet låg till grund för en handlingsplan där varje byggnad fick en unik loggbok med observationer och åtgärdsrekommendationer. Upplägget av projektet bygger på en samverkan med flera aktörer hos EBO och oss själva.

När det gäller att få ett grepp över hur en installation fungerar mot de krav som råder, kan det innebära stora problem om man inte mäter olika faktorer. EKIB är en strukturerad arbetsmetodik där ett flertal parametrar mäts och valideras. Spårgasmätning av totalluftflöden och eventuella kortslutningar är grundstommen i kartläggningen liksom loggningar av effekter, strömmar och temperaturer. Stickprov av de fyra klimaten genomförs på rumsnivå samt loggningar. Värme och systemvätskeanalys ingår också i konceptet. Den byggnadsfysiska bedömningen utförs via samarbetspartner.

Varje kartlagd byggnad avrapporterades vid en sittning hos ebo. Utmaningen är att finna de åtgärder som ger en stor vinst för en optimal insats. Det kräver både eftertanke och fantasi. Vid de gemensamma mötena har värdefull kunskap utbytts och åtgärder har diskuterats för nå målet 2016.

Text: Thomas Persson
Bild: Zebra Reklambyrå