Brand och risk startar forskningsverksamhet

Bengt Dahlgrens brand- och riskverksamhet inleder forskning inom brandteknik. Två projekt väntar nu på svar om finansiering och ambitionen är att öka kunskapen om brandsäkerhet generellt samt att Bengt Dahlgren ska utvecklas som kunskapsföretag.

Håkan Frantzich, som började arbeta hos Bengt Dahlgren i augusti i år, menar att det internt länge har funnits en målsättning om att Bengt Dahlgrens brand- och riskverksamhet ska starta en forskningssatsning. Han har själv erfarenhet av den typen av arbete efter sin tid som lärare och forskare vid Lunds tekniska högskola (LTH).

– När jag började på Bengt Dahlgren föll det sig naturligt att det blev några av mina första arbetsuppgifter, säger han.

I nuläget väntar två ansökningar på svar om finansiering – ett projekt om utrymning ur lokaler med inåtgående dörrar samt ett projekt om trycksättning av trapphus vid brand. Det förstnämnda finansieras förhoppningsvis av Brandforsk, och det andra ska samfinansieras av Brandforsk och Svenska byggbranschens utvecklingsfond, SBUF. Båda projekten ska i så fall ske i samarbete med LTH.

Läs mer om Bengt Dahlgrens forskning i kommande nummer av Bengt Dahlgren-nytt.