Billigare och enklare med boendesprinklers

Sverige tillhör det land i Europa med flest sprinklersystem, men trots det så sprinklerskyddas ofta inte de byggnader där personer omkommer i störst utsträckning som boenden (ca 80-90 % av dödsfallen) eller lokaler där personer har svårt att själva sätta sig i säkerhet, t.ex. äldreboenden.

För att öka skyddet även i dessa typer av anläggningar har det runt om i världen tagits fram enklare sprinklersystem som bygger på färre aktiverade sprinklerhuvuden och enklare pumpar. Boendesprinklern skyddar äldreboenden, vårdanläggningar, hotell och naturligtvis också vanliga bostäder.

Boendesprinkler är inte bara ett utmärkt skydd för de boende utan kan även lösa många problem under projekteringen. Listan över vilka lättnader på övrigt brandskydd som kan bli aktuella, kan göras mycket lång.

Vanliga lättnader är:

• Ingen isolering av ventilationskanaler

• Ingen brandklass på fönster i innerhörn

• Längre vägar till utrymningsvägar

• Inga dörrstängare till boenderum (i vårdboenden)

• Öppnare planlösning

• Brännbara ytskikt på innerväggar och fasad

• Inga backspjäll på tilluften

• Minskat brandmotstånd på bärverk

Dessa lättnader kan ofta ”betala” mer än halva sprinklerinstallationen och därför kan kunderna spara stora summor i valet att använda boendesprinkler. Bengt Dahlgren har projekterat boendesprinkler i ett flertal projekt och även agerat kravställare i många andra projekt. Genom den samlade kompetensen både som sprinklerprojektör och som kravställare kan vi ta fram ett optimerat sprinklersystem som både tar hänsyn till möjligheter i lättnader i övrigt brandskydd och i sig utgör ett tillförlitligt och billigt system.

Installationskostnaderna för boendesprinkler är dessutom till att börja med runt hälften av vad ett traditionellt sprinklersystem kostar. Eftersom vattenbehovet är en bråkdel av vad det är för ett traditionellt sprinklersystem, är rördimensionerna också mycket mindre vilket underlättar samordning och installation. Pumpar behövs sällan för byggnader under fem våningsplan och om det skulle behövas rör det sig om en mycket liten elpump som lätt får plats i en undercentral för fjärrvärme.

I USA, som är ett föregångsland när det gäller boendesprinkler, är kostnaderna så låga som 70 kr/m2 och med allt fler boendesprinkler-system i Sverige finns det ingen anledning till att vi inte skulle kunna närma oss denna kostnad på sikt.

Text: Marcus Runefors