Bergrummet med nya möjligheter

Bergrummet med nya möjligheter

På uppdrag av Fastighetskontoret har Bengt Dahlgren AB genomfört en energi-, fukt- och brandteknisk utredning av det gamla skyddsrummet i Kallebäck. Motivet är att bergrummet skall kunna anpassas för presumtiva hyresgäster och att driften i samband med detta kan effektiviseras.

Det primära målet har varit att tillse att det är tillräckligt med utrymningsvägar och att ventilationsbehovet och avfuktning kan tillgodoses för verksamhet nere i bergrummet. Bengt Dahlgren AB har tidigare gjort en liknande analys på skyddsrummet i Kvarnberget.

Bergrummet är ett gammal skyddsrum och vittnar om en spännande epok i svensk nutidshistoria. Skyddsrummet byggdes under det kalla kriget och det var tänkt att härbärgera kommunledning och sambandscentral. Nu hoppas Fastighetskontoret, som äger bergrummet, att man kan attrahera hyresgäster, t.ex. någon form av idrottsklubb.

Anläggningen är speciell på så sätt att den kan köras i skyddsdrift där man har ett skydd mot tryckvågor, stridsgas och brand. Ett bergrum är också mycket utsatt för fukt, främst från diffusion från berget och från varm fuktig ventilationsluft som kondenserar på det kalla berget.

Genom att utföra en fuktbelastningsberäkning kunde avfuktningsbehovet estimeras. Huvudparten av fukttillskottet vid dimensionerande förhållande kommer från ventilationen (uteluft). För att avfukta uteluften föreslås en ny kylmaskin där kondensorvärmen återvinns till ventilationen.

För att klara kraven på friskluftstillförsel installeras nya frekvensstyrda fläktar där flödet styrs på närvaro (CO2), inomhustemperatur och avfuktningsbehov. Med föreslagen systemlösning och styrning kommer anläggningen att driftas säkert och energieffektivt samtidigt som man skapar en flexibilitet för framtida användningar av bergrummet.

För att anpassa bergrummet för hyresgäster gjorde även Bengt Dahlgren en åtgärdsplan för att klara utrymning och brandskydd. Det som bland annat behövde genomföras var brandcellsindelning, öppna och märka upp utrymningsvägar, installera nödbelysning och släckutrustning etc.

Text: Tobias Hellgren, Göteborg