Bengt Dahlgren utövar sina krafter på Öresundsverket

Bengt Dahlgren utövar sina krafter på Öresundsverket

Bengt Dahlgren har fått i uppdrag att se över kraftverkets egenkontroll och efterbehandlingsåtgärder efter ett par allvarliga dieselutsläpp.

Under 2009 togs ett nytt kraftverk i drift på Öresundsverket. Anläggningen har byggts i de gamla kraftverksbyggnaderna från 50-talet i Malmös norra hamnområde. Öresundsverket är ett framtidens kraftverk som ska vara högeffektivt men ändå värna om miljön. Bakom projektet med Öresundsverket står E.ON Värmekraft Sverige AB. Bengt Dahlgren har anlitats för att bland annat se över E. ON.s egenkontroll med arbetet men också för att kontrollera efterbehandlingsåtgärder efter att kraftverket haft två större dieselutsläpp.

Totalt under året har kraftverket haft tre dieselutsläpp där två av dem varit stora och fasats vara mycket allvarliga. Thomas Nyhlén som är fastighetsansvarig från E.ON. Värmekraft Sverige, menar att missöden som dessa inte enbart hotar tidsplanen som finns för att få verket i drift, utan främst är ett hot mot miljön som omgående måste åtgärdas när det väl inträffar. Dieselutsläppen orsakades på grund av slarv i arbetet från en av E.ON.s underleverantörer. När detta anmäldes låg det på underleverantörernas bord att ta vid åtgärder och bland annat sanera det som behövdes. Det är dessa efterbehandlingsåtgärder som Bengt Dahlgren fått i uppdrag att kontrollera utöver egenkontrollen för E.ON.s räkning. Egenkontrollen innebär att kontinuerligt bevaka faktorer som kan komma att hota miljön, men också se till att det åtgärdas.

Ansvarig från Bengt Dahlgren är Mårten Persson från Kristianstadskontoret men arbetet kring kraftverket är inte bara ett samarbete mellan E.ON och Bengt Dahlgren. Alla identifieringar som görs av föroreningar rapporteras till miljö- och hälsoskyddskontoret vid Malmö stads miljöförvaltning. Under tiden som projektet fortlöpt har det varit viktigt att ha haft en öppen dialog med miljöförvaltningen i form av inrapporteringar, diskussion kring lösningar och rådgivning. Samarbetet och kommunikationen har fungerat mycket bra och Mårten menar att detta lett till ett starkt förtroende från bådas sida.

Öresundverket i Malmö är ett naturgaseldat högeffektivt kraftvärmeverk med en produktionskapacitet på 450 MW el samt 250 MW fjärrvärme som förbrukar ca. 800 m3 naturgas/h. Tack vare naturgasledningen och bästa tillgängliga teknik för hög elverkningsgrad kan kraftverket producera mycket mer el i förhållande till fjärrvärmeunderlaget än vad ett konventionellt kraftverk kan. Detta medför att en miljon ton koldioxidutsläpp sparas varje år i förhållande till alternativet att ett kolkraftverk hade producerat motsvarande mängd el och värme.

Arbetet med att ställa kraftverket i drift har pågått sedan 2006 och nu ligger man i allra sista slutfasen berättar Thomas Nyhlén. För oss på Bengt Dahlgren känns det oerhört roligt att få ha varit med på den spännande resan och bidragit till att Öresundverket kan sättas igång på riktigt.

Text: Mårten Persson