Bengt Dahlgren tryggar ditt miljömål

Bengt Dahlgren tryggar ditt miljömål

Kraven ökar på energi, miljö och arbetsmiljö aspekter inom bygg processen. Genom att anlita Bengt Dahlgren för samordningstjänster säker ställer man att projektets energi- och miljömål uppfylls.

Nya lagar och marknadskrafter har under den senaste tiden ökat kraven på energi, miljö och arbetsmiljöaspekter inom byggprocessen. Hårdare krav och ambitionsnivåer har ökat behovet av samordning inom dessa områden. Kraven på låg energianvändning innebär även att anläggningen måste byggas på rätt sätt. Det är därför viktigt att säkerställa kvalitén under produktionsfasen och sedan prova av anläggningen och dess funktioner.

Genom att anlita Bengt Dahlgren AB för samordningstjänster säkerställer man att projektets energi- och miljömål uppfylls och att arbetsmiljö­arbetet enligt lagen sköts på ett ändamålsenligt sätt. Byggprocessen optimeras genom att vi granskar handlingar och samordnar installationsarbetet. Man får även en genomgång av anläggningen innan den tas i bruk för att den skall fungera optimalt från början. Vi hjälper beställaren att formulera miljömål och omsätter dessa i praktiska miljökrav.

Som miljösamordnare håller vi i miljötrådarna under projekterings- och byggskedet och ser till att respektive arkitekt, byggnadskonstruktör, vvs-, el-konstruktören samt entreprenörer redovisar hur alternativ skall väljas och analyseras så att miljömålen upp­fyllas. Det betyder att vi kontrollerar att de följer miljöprogrammet då de ­exempelvis väljer byggnadsmaterial, väljer och utformar system samt planerar för att miljökraven uppfylls.

BAS-P (Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering). Relevanta arbetsmiljöpunkter beaktas i varje fas av planering och projektering.

BAS-U (Byggarbetsmiljösamordnare under byggskedet) Under bygg­skedet ställs tydliga krav på att relevanta arbetsmiljöregler följs och att det finns och tillämpas en arbetsmiljöplan. Bengt Dahlgren AB har personal som genomgått utbildning i BAS samt fördjupning inom BAS-P/BAS-U och som har ­erfarenhet från byggnads- och anläggningsarbeten.

En energisamordnare är en resurs som skapar ett mervärde i form av en energieffektiv byggnad och en spårbar och väl underbyggd energiberäkningsmodell. Det hjälper dig som beställare att ställa upp mål, undersöka hur olika systemvalslösningar påverkar energianvändningen ur ett LCC-perspektiv, identifiera och fokusera på betydande energiaspekter, upprätta en mätarstrategi och stötta alla aktörer inom energirelaterade frågeställningar. Engagemanget avslutas två år efter slutbesiktning då energianvändningen verifieras och eventuella avvikelser analyseras.

Provning i byggprocessen som ger ett kvitto på att byggnadens installationer fungerar enligt gällande handlingar. Bengt Dahlgren upprättar ett heltäckande provningsprogram över alla entreprenadgränser. I den samordnade provningen går vi igenom alla funktioner i anläggningarna och provar kritiska samband mellan entreprenadgränser. Alla entreprenadöverskridande provningar av funktionskedjor och prestanda dokumenteras i signerat protokoll med godkänt resultat. Detta medför lägre kostnader efter övertagandet då systemen i byggnaden fungerar som utlovat vilket ofta betyder en lägre energianvändning för den driftsatta byggnaden.

En förutsättning för god projektekonomi och hög kvalitet på slutprodukten är att ta fram korrekta bygghandlingar. För att sedan säkerställa att produktionen enligt dessa handlingar sker på ett rationellt och kontraktsenligt sätt, krävs god styrning, samordning och uppföljning. För dessa uppgifter engageras med fördel en installationssamordnare. Bengt Dahlgren har personal som både kan installationssamordning och energisamordning. Det optimala är om dessa tjänster tillsätts i så god tid att de kan vara med och påverka utformningen av bygghandlingarna och sedan fortsätta sina roller under produktionstiden.

Text Tobias Hellgren, Göteborg