Bengt Dahlgren och Inter IKEA: Tar det skandinaviska arvet till Kina

Bengt Dahlgren och Inter IKEA: Tar det skandinaviska arvet till Kina

Tre enorma shoppingcenter är på gång i Kina. IKEA ingår som ett unikt ankare som övrig handel byggs upp runtomkring. Bengt Dahlgrens roll är att styra de lokala Design instituten (LDI), så att de följer Inter IKEA’s tekniska designmanual.

På väg till flygplatsen fångar vi Jan-Olof Johansson som ska träffa representanter för Inter Ikea Center Group, IICG, under två dagar i Peking. Jan-Olof har arbetat med Bengt Dahlgrens internationella projekt i mer än 10 år och är van vid snabba puckar. IICG bygger enorma köpcenter och just nu är två aktuella projekt på gång i Kina. Ett av dem är Beijing Shopping Mall på 250.000 m², med lika många kvadratmeter garage. Det andra är Wuxi Shopping Mall utanför Shanghai på 150.000 m². Ett tredje är på gång utanför Wuhan.

I konceptbyggandet av stora köpcenter ingår Ikea-varuhusen som ett unikt ankare kring vilket andra stormarknader, internationella och inhemska modekedjor, betydande restauranger, biografer och andra nöjen byggs upp.

– Det är oerhört spännande att arbeta med så här stora projekt. Det är en mix av olika kulturer som ska jobba tillsammans. Det europeiska fria sättet att tänka och handla i kombination med strikt hierarkisk kultur som i Kina. En kines kan aldrig säga nej. Så alla frågor måste hela tiden dubbelkollas, säger Jan-Olof. Om Ikea kan betraktas som pappan till allt så är Inter Ikea Center Group dottern. I de kinesiska projekten ansvarar vi på Bengt Dahlgren för projektledningen av det tekniska designarbetet.

Bengt Dahlgrens roll i dessa projekt är att styra de lokala Design instituten (LDI), så att de följer Inter IKEA’s tekniska designmanual. Kineserna är hårt styrda av sin ”Chinees Code” och har svårt att göra avsteg från denna. Den kinesiska koden är inte så långt framme som vi är när det gäller t ex energifrågor. Att använda sig av återvinning i luftbehandlingsaggregat tycker LDI är en onödig investering.Ikea är den största och mest framgångsrika heminredningsförsäljaren i hela världen. För närvarande har Ikea åtta butiker i Kina och över 27 miljoner kunder har passerat genom deras dörrar under 2010. Sedan 2001 har Inter IICG utvecklat över 28 centra. I ett IICG Shopping Center är IKEA en av de största attraktionerna. Denna attraktionskraft i kombination med noggrant utvalda starka hyres­gäster inom mode, mat, hemelektronik och under­hållning skapar ett stark och unikt koncept. IICG bygger designkonceptet kring det skandinaviska arvet där naturen har stor inverkan, eftersom alla numera bryr sig om natur och miljö.

Placeringen av IICG köpcentra i Kina kan alltid bekvämt nås av kollektivtrafik och bilar, med stora och välskötta parkeringsmöjligheter. Ikea-­varuhuset i Wuhan blir det första som är placerat i centrala Kina.

FAKTA | WUXI KÖPCENTER
Wuxi Köpcenter kommer att ha 400 butiker i en inomhusgalleria på mer än 140.000 m² och får därmed det mest attraktiva utbudet i Jiangsu-­provinsen. Via en ljus järnvägsstation i direkt anslutning till gallerian, flera busshållplatser och mer än 5.800 parkeringsplatser når konsumenterna bekvämt köpcentret.
Öppningsår: 2013
Butiksyta: 140.000 m2
Antal butiker: 400
Parkering: 5.800 bilar
Besökare/år: 20 miljoner

FAKTA | BEIJING KÖPCENTER
Köpcentret blir en färgstark och livlig shoppingdestination med hög kvalitet från dagligvaruhandel till det senaste inom mode, sport, heminredning, elektronik och underhållning. Allt är förankrat i det unika IKEA-konceptet. Det är lätt att nå med kollektivtrafik eller via bil med mer än 7.000 rymliga parkeringsplatser under jord.
Öppningsår: 2014
Butiksyta: 210.000 m2
Antal butiker: 600
Parkering: 7.000 bilar
Besökare /år: 24 miljoner

FAKTA | WUHAN KÖPCENTER
Wuhans köpcenter kommer att placeras vid Etouwan i Qiaokou District, bara 12 km från Wuhan centrum. Läget är idealiskt med 8,3 miljoner invånarna i området. Konstruerad som en sluten integrerad byggnad med tre våningar kommer konsumenterna att erbjudas 145.000 m2 shopping.
Öppningsår: 2015
Butiksyta: 145.000 m2