Bengt Dahlgren i stort infrastrukturprojekt: Värtahamnen

Bengt Dahlgren i stort infrastrukturprojekt: Värtahamnen

När Stockholm växer förändras staden. Ett område som genomgår en stor förändring de kommande åren är Värtahamnen. På uppdrag av Stockholms Hamnar är Bengt Dahlgrens stockholmskontor projektets risk- och brandexperter.

För oss är det här en spännande utmaning. I stora infrastrukturprojekt som detta finns inga manualer att slå i för att hitta de självklara lösningarna. Vi arbetar med en riskbaserad dimensionering där vi ser till allt från byggnadernas brandskydd, farligt godshantering, personsäkerhetsfrågor och den övergripande och samordnade säkerheten. Det gäller att behärska konsekvensberäkningar, riskhanteringsmetodik och insatsplanering bland annat. Under hela projekttiden kommer vi att arbeta i nära samarbete med beställaren – Stockholms Hamnar – projektets övriga konsulter och med räddningstjänsten för att hitta optimala lösningar till alla de behov och situationer som vi löpande identifierar. Det är ett intressant uppdrag.

Ett av kraven i det här projektet är att all verksamhet ska fortgå i området under projekttiden. Hamnen trafikeras av färjor till och från Helsingfors, Åbo och Tallinn. Varje år reser runt 3,5 miljoner passagerare och 1,5 miljoner ton gods transporteras med färjorna. Det innebär att vi lägger en stor del av arbetet på en fungerande kontinuitetsplanering när det gäller risk- och säkerhet i hela området.

Bengt Dahlgrens stockholmskontor har på senare tid konsulterats för flera projekt av den här storleken och med övergripande infrastrukturuppdrag. Vi är upphandlade i ramavtal med Stockholms Hamnar och har nyligen arbetat med utredningsarbete för en tänkt ny tunnelbanesträckningen mellan Odenplan och Nya Karolinska Sjukhuset och med ett annat stort hamnprojekt  - Norvikhamnen som planeras bli en ny stor godshamn i Nynäshamn.

Infrastrukturprojekt blir allt -oftare en uppgift där brand- och riskhanteringskonsulter får övergripande uppdrag i projektens inledningsskede. -Genom ett tidigt engagemang blir resultaten mer genomtänkta och implementerade i alla nivåer. Det borgar för att rätt risk- och säkerhetsnivå kan planeras och genomföras i samförstånd.

I Värtan sker stora förändringar. Den nya piren får fem kajlägen istället för dagens fyra, men framför allt kommer den nya piren att fungera mer effektivt och ändamålsenligt. Den nya trafikleden Norra länken kommer också att ha en av sina upp- och nedfarter i anslutning till hamnen, en spårväg kommer att gå igenom området och utanför hamnområdet blir det nya bostäder och arbetsplatser.

Det här är ett spännande och viktigt uppdrag för oss. Det är intressant att under en lång tid arbeta i nära samarbete med övriga aktörer i det här projektet och tillsammans hitta de bästa lösningarna. Det är också roligt att känna att allt fler inser att den kompetens som vi brandingenjörer och brandkonsulter har är viktiga på den här nivån i projekt av den här typen. Vi lär oss mycket och lyckas också sprida kunskap och intresse för våra frågor.

Uppdraget för projekt Värtahamnen består av tre delar:

• Brand- och riskhanteringsprojektering, räddningstjänstplanering för att anpassa hamnen till rådande insatsmöjligheter.

• Brandskydd för byggnader och terminaler i området.

• Kontinuitetsplanering så att all verksamhet kan fortgå med samma höga säkerhet under hela byggtiden.

Man får ha ett ödmjukt förhållningssätt till sina uppdrag. För oss handlar det om att se till att det blir den säkerhetsnivå som är avsedd i projektet och att vi i arbetet med att definiera vad som krävs för att uppnå det, agerar tillsammans med all annan kompetens i projektet.
Inget stort projekt är likt det andra, men man har alltid användning av de teoretiska specialkunskaper vi har i kombination med vår praktiska erfarenhet, av räddningstjänst, och av samarbete i stora projekt.

Text: Jan Gustafsson, Brand & Risk, Peter Sellberg, Stockholm
Bild: Kopare Bild AB