Bengt Dahlgren hjälper Netonnet bli energieffektiv

Bengt Dahlgren hjälper Netonnet bli energieffektiv

Bengt Dahlgren genomförde under senhösten 2008 en energiinventering av NetOnNets lagerförsäljningsbutik i Göteborg. Genom enkla anpassningar kunde den totala energianvändningen minskas med 43 % (fjärrvärme) respektive 20 % (el).

Uppdraget genererades dels givetvis av ett intresse att minska driftkostnaderna. Men även av att NetOnNet hade funderingar på hur man skulle utforma framtida byggnation på ett mera energieffektivt sätt. I sin expansion över landet dyker ju samma frågeställningar upp i varje objekt. Bland annat hade man funderingar på om man kunde minska energianvändningen genom att minska takhöjden.Efter inventering och lite räknande kunde vi bl.a. konstatera att:

En sänkning av byggnadshöjden från 7 till 6 meter skulle ge en ökad värme-energianvändning. Förklaringen till det var, att genom att sänka takhöjden kunde belysningseffekten reduceras, vilket i sin tur innebar mindre internvärme. Detta gjorde visserligen att fjärrvärmeanvändningen ökade med ca 20 MWh/år. Men elanvändningen minskade 5 gånger så mycket, så totalt var det givetvis lönsamt att minska byggnadshöjden i framtida butiker. Men inte av den anledning man först kunde tro…

Byggnaden hade, liksom många andra liknande byggnader, ventilationsluftflöden dimensionerade efter ett sommarfall, och överdimensionerad belysning. Allt i drift hela dagen, hela året, oavsett verkligt behov. Genom enkla behovsanpassningar av framför allt ventilationsflöden (typ stänga ett aggregat vissa tider) och genom att anpassa belysningsstyrkan till behovet, kunde den totala energianvändningen minskas med 43 % (fjärrvärme) resp. 20 % (el). Detta utöver den besparing man kan nå i kommande butiker genom att sänka takhöjden.

”De åtgärder Bengt Dahlgren föreslog var enkla att genomföra. Så det var inget att tveka på, bara att sätta igång. Dessutom kunde vi använda samma principer i flera av våra andra butiker”, säger Roger Håkansson, etableringschef på NetOnNet. Resultatet lät inte vänta på sig. ”Faktum är att Göteborg Energi hörde av sig och trodde det blivit något fel på fjärrvärmemätaren!”, säger en nöjd Roger Håkansson.
Totalt blev besparingen i -NetOnNets butiker så stor att det renderade Roger med personal en särskild utmärkelse som ”knalle” i det Boråsbaserade företaget. Den utmärkelse föräras någon som på ett märkbart sätt bidragit till att minska kostnaderna i företaget.

Bengt Dahlgren fortsätter nu arbetet åt NetOnNet med att energiinventera övriga butiker, att utforma energieffektiva riktlinjer för nybyggnation samt med att utreda möjligheter till miljöklassning av deras butiker.

Text: Magnus Rehnby