Bengt Dahlgren engagerar sig i Sweden Green Building Council

Bengt Dahlgren engagerar sig i Sweden Green Building Council

Föreningen Sweden Green Building Council, Sweden GBC är drygt ett halvår gammal och Bengt Dahlgren är medlem sedan sommaren 2010. Just nu är 91 företag inom bygg- och fastighetsbranschen medlemmar, antalet växer snabbt, på www.sgbc.se finns en förteckning av dessa. Föreningens viktigaste uppgift är att driva på utvecklingen mot hållbart byggande genom att tillhandahålla gemensamma miljöcertifieringssystem som har fokus på svenska behov och värderingar. Med ett miljöklassningsverktyg är det möjligt att objektivt bedöma hur miljömässigt hållbar en byggnad är. ­Sweden Green Building Council har som mål att så många svenska byggnader som ­möjligt skall bli miljöklassade.

Föreningen har valt ut fyra klassningssystem som passar olika typer av byggnader och fastighetsägare:

• BREEAM från Storbritannien, världens mest använda miljöklassningssystem

• LEED som är det mest kända är utvecklat i USA

• GreenBuilding som utvecklats av EU och är redan etablerat i Sverige

• Miljöklassad Byggnad som är ett klassningssystem utvecklat i och för Sverige

Nu, hösten 2010 är SGBC huvudman för EUs lågenergiprojekt GreenBuilding, efter årsskiftet förhoppningsvis också för det helsvenska systemet Miljöklassad Byggnad. Senare under 2011 har förmodligen diskussionerna om det brittiska systemet BREEAM landat i avtal liksom det amerikanska LEED. Den brittiska organisationen för BREEAM är öppen för att det skapas en version som passar svenska fastighetsägare och svensk bygglagstiftning. Ett visst antal indikatorer kommer dock att vara gemensamma med basversionens för att byggnader mellan olika länder ska kunna jämföras. Amerikanska LEED är mer restriktivt till nationella anpassningar, deras hållning är att en och samma version ska gälla över hela världen.

På Bengt Dahlgren jobbar vi med alla miljöklassningssystemen och fortfarande är vi stolta över utnämningen som bästa GreenBuilding-stödjande företag, inte bara i Sverige utan också i Europa. Dessutom engagerar vi oss i föreningen, undertecknad har uppdraget att som teknisk chef i SGBC se till att miljöklassningssystemen uppfyller medlemmarnas krav på att vara begripliga och enkla att använda – men ändå verkningsfulla. Dessutom ska miljöindikatorerna uppdateras i takt med att bygg- och myndighetsregler ändras liksom tekniker, beräkningsmetoder utvecklas. Ytterligare en uppgift är att hålla se till att indikatorerna i olika miljöklassningssystemen är någorlunda harmoniserade.

Vad har man att tjäna på som medlem i SGBC? Det kan vara svårt för en fastighetsägare, byggherre, förvaltare, hyresgäst, myndighet eller investerare att genomskåda vad systemen står för och vilket som ska väljas. Märkningarna utvecklas kontinuerligt och som medlem i SGBC:

• får man snabbt reda på vad som händer både i Sverige och internationellt med miljöklassningssystemen.

• inbjuds man regelbundet till medlemsmöten där aktuella frågeställningar tas upp, studiebesök arrangeras, intressanta föreläsningar genomförs mm. Hittills i år har några möten hållits i Stockholm och det första i Göteborg hålls i december. Tanken är att öka den geografiska spridningen.

• får man rabatt på vissa kurser som t ex val av miljöklassningssystem.

• får man via nyhetsbrev regelbunden information om hur arbetet fortskrider med de olika systemen och internationella aktiviteter.

• får man använda SGBC-loggan för att visa sin miljöambition och för att stärker sitt eget varumärke
Sweden GBC är på väg att bli en del av det internationella nätverket, World Green Building Council. Vid WGBCs styrelsemöte den 15 november beslutades att ta upp SGBC som Emerging Member i organisationen.

TEXT Catarina Warfvinge, Malmö-Gbg